Statystyczne metody badania opinii 1100-12-E12-1-StMBO
Badania opinii publicznej, w tym badania opinii konsumentów w szczególności, stanowią ważne źródło informacji na temat oczekiwań, gustów, preferencji różnych obiektów gospodarczych, jak gospodarstwa domowe i poszczególni ich członkowie, pracownicy firm itp. Z kolei, informacje te są podstawą do podejmowania trafnych decyzji i określonych działań na różnych rynkach.
Wykład ma na celu przedstawienie metod i technik stosowanych w badaniach opinii. Rozpoczyna się od określenia celów, zakresu i rodzajów badań opinii, wskazując przy tym na różne kryteria klasyfikacji. (W1)
W dalszej części omawia się zasady i etapy badania opinii. (W2)
Procedurę badania opinii omawia się w kontekście statystycznego badania próbkowego. Zatem punktem wyjścia dalszych rozważań jest zaprezentowanie metod i technik doboru prób badawczych. Wskazuje się na przesłanki wyboru odpowiedniej próby. Rozróżnia się próby nielosowe (celowe) i losowe. Prezentuje się przykłady doboru jednostek do próby przy wykorzystaniu różnych metod i schematów losowania. (W1, W2)
Kwestie liczebności próby i jej zakresu są przedmiotem kolejnej części wykładu. W jej ramach podaje się sposoby określania minimalnej liczebności próby oraz wskazuje na problemy niewystarczającej liczebności. (W2)
Zasadniczą część wykładu stanowi omówienie metod pomiaru opinii ze wskazaniem na ich zalety i ograniczenia. (W1)
Ważnym zagadnieniem jest także rzetelność badania opinii. Z zagadnieniem tym związane jest wskazanie na źródła i charakter błędów, które mogą towarzyszyć badaniom opinii. (W2)
Ostatnia część wykładu poświęcona jest wnioskowaniu statystycznemu w zakresie opinii publicznej (W1, W2)
Zadaniem ćwiczeń jest opanowanie umiejętności stosowania poznanych na wykładzie metod i narzędzi do projektowania i przeprowadzania własnych badań sondażowych.
Studenci formułują cele, określają przedmiot i zakres badań oraz próbę badawczą. Opracowują kwestionariusz ankietowy (U1), realizują badanie, interpretują dane i informacje pozyskane z ankiet (U2), dokonują analizy statystycznej wyników ankiet, oceniają ich wiarygodność, a także zgodność opinii (U3). Ponadto, studenci opanowują zasady i metody uogólniania wyników sondaży na całą populację, jak również wskazują na zaobserwowane trendy (U4).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
W1, W2 - egzamin pisemny +++
Ćwiczenia:
U1, U2, U3 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć w laboratorium +, prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++
K1, K2 - prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++
Literatura
Podstawowa:
1. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa 2004 (2010).
2. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
Uzupełniająca:
1. Kędzior Z. (red.), Badania rynku. Metody, zastosowania, PWE, Warszawa 2005.
2. Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław 2002.
3. Schuman H., Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.
4. Sułek A., Sondaż polski, Wydawnictwo IFiS, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: