Statystyka 1100-12-E11-Stat
Wykłady
1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia statystyczne i etapy badania statystycznego - W2.
2. Klasyczne i pozycyjne miary opisowe (miary średnie, zróżnicowania, asymetrii i koncentracji) - W1, W2, U1, U6.
3. Podstawy wnioskowania statystycznego. Testy statystyczne – U4, U6
4. Jednoczynnikowa analiza ANOVA - U1, U4, U6.
5. Metody analizy zależności zjawisk. Miary korelacji - W1, W2, U2, U3, U6.
6. Klasyczny model regresji. Metoda najmniejszych kwadratów. Miary dokładności oszacowanego modelu regresji. Testowanie własności składnika resztowego. Ocena jakości modelu - W1, W2, U3, U4, U6.
7. Metody analizy dynamiki zjawisk. Indywidualne i agregatowe indeksy dynamiki (formuła Laspeyresa, Paaschego, Fishera). Wyodrębnianie tendencji rozwojowej (model trendu, średnie ruchome) - W1, W2, U5, U6.
ćwiczenia
1. Obliczanie klasycznych i pozycyjnych miar średnich na podstawie danych statystycznych i interpretowanie otrzymanych wyników - W1, W2, U1, U6.
2. Obliczanie klasycznych i pozycyjnych miar zróżnicowania i asymetrii na podstawie danych statystycznych i interpretowanie otrzymanych wyników - W2, U1, U6
3. Obliczanie klasycznego współczynnika koncentracji i jego interpretowanie - W2, U1, U6
4. Obliczanie współczynnika korelacji Pearsona i jego interpretacja - W1, W2, U2, U3, U6.
5. Szacowanie parametrów modelu regresji i obliczanie miar dokładności. Interpretacja wyników i ocena jakości modelu - W1, W2, U3, U4, U6.
6. Obliczanie indywidualnych indeksów dynamiki i dokonywanie przekształceń na indeksach. Interpretacja wyników. Wyznaczanie średniego tempa zmian zjawiska w czasie - W1, W2, U5, U6.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
W1, W2, U2, U3, U4, U5 – egzamin pisemny
W2, U1, U2, U3, U4, U5 – sprawdzian pisemny na ćwiczeniach
Kryteria oceniania:
1. Operowanie podstawowymi pojęciami statystycznymi,
2. Stosowanie, zapisywanie i interpretowanie miar opisowych w zakresie miar średnich, zróżnicowania, asymetrii i koncentracji.
3. Stosowanie, zapisywanie i interpretowanie miar opisowych w zakresie korelacji i regresji.
4. Stosowanie, zapisywanie i interpretowanie miar opisowych w zakresie dynamiki zjawisk
Literatura
Literatura podstawowa:
Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Jóźwik J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2009.
Pułaska-Turyna B., Statystyka dla ekonomistów, Diffin, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
D. M. Lane, 2003, Introduction to statistics, Rice Univeristy, online edition, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf
Bielecka A., 2005, Statystyka w biznesie i ekonomii. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2005.
Sobczyk M, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Kassyk-Rokicka H., Statystyka. Zbiór zadań, PWE, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: