Podstawy filozofii i metodologii nauk 1100-12-E11-PodFiMeN
1. Definicje nauki i wiedzy naukowej. Wiedza naukowa a wiedza potoczna.
2. Prawda w nauce (główne koncepcje prawdy w filozofii i ich waga dla oceny stopnia wiarygodności wiedzy).
3. Realizm poznawczy a instrumentalizm poznawczy.
4. Rola języka w poznaniu (główne założenia filozofii analitycznej).
5. Stanowisko krytycznego racjonalizmu i krytycznego empiryzmu a problem ograniczeń poznania.
6.Indukcjonizm
7. Falsyfikacjonizm
8. Koncepcja programów badawczych I.Lakatosa.
9. Koncepcja paradygmatów T. Kuhna.
10. Anarchizm poznawczy P. Fayerabenda.
11. Znaczenie głównych koncepcji epistemologicznych w praktyce badawczej ekonomistów
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. A. Chalmers, czym jest to, co zwiemy nauką, Wrocław 1993,.
2. Z. Chojnicki, Filozofia nauki. Orientacje, koncepcje, krytyki, Poznań 2000,
3. K. R. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa 2012,
4. J. Życiński, Świat matematyki i jej materialnych cieni, Kraków 2013i,
5. M. Dombrowski, Filozofia i nauka. Trudne związki. Metalmann-Witkiewicz-Gawecki, Toruń 2011,
6. R. Różdżewski, Filozofia a rzeczywistość. Spór o poznawalność świata, Kraków 2012,
7. M. Blaug, Metodologia ekonomii, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: