Mikroekonomia II
1100-12-E11-MikroII
1. Rynek wolnej konkurencji – krótkookresowe zyski i straty, punkt niwelacji i punkt zamknięcia
• Optimum technologiczne i ekonomiczne
• Rynek monopolu pełnego, maksymalizacja zysku, doskonałe i niedoskonałe różnicowanie cen
• Oligopol, model łamanej krzywej popytu
• Koncepcje przywództwa cenowego
• Rynek konkurencji monopolistycznej
2. Rynek pracy
• Bezrobocie i jego rodzaje
• Rynek pracy w warunkach wolnokonkurencyjnych, monopsonu i kartelu
• Kształtowanie się płac w warunkach konkurencji doskonałej
• Kształtowanie się płac w warunkach konkurencji niedoskonałej
• Tendencje na rynku pracy
3. Rynek ziemi i kapitału finansowego
4. Teoria kosztów i korzyści zewnętrznych – wykorzystanie podatku obrotowego i subwencji jako instrumentów ekonomicznych
Całkowity nakład pracy studenta
60 godz. pracy z nauczycielem akademickim - 2,0 Ects
90 godz. praca własna studenta (czytanie literatury, przygotowanie do ćwiczeń, przygotowanie referatów)- 3,0 Ects
60 godz. - przygotowanie do egzaminu i kolokwiów - 2,0 Ects
Efekty uczenia się - wiedza
K_W06 - zna mikroekonomię na poziomie zaawansowanym;
K_W08 - ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społeczno-ekonomicznych, przyczynach tych zmian, ich ekonomicznych uwarunkowań i konsekwencji;
K_W011 - zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U05- potrafi wykorzystywać systemy normatywne (prawne, ekonomiczne, społeczne) w obszarze decyzji ekonomicznych;
K_U06 - potrafi stosować odpowiednie do problemów metody i techniki badawcze (matematyczno-statystyczne);
K_U07 - potrafi identyfikować konsekwencje poszczególnych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych;
K_U08 - posiada umiejętność rozumienia i analizowania przyczyn i przebiegu zjawisk ekonomiczno-społecznych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 - analityczne myślenie: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością danych, dostrzega zależności i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki; potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania;
K_K04 - samodzielność: w pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasami trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze;
K_K05 - kreatywność: myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań.
Metody dydaktyczne
1. Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint oraz MS Teams i Moodle
2. Wykład z elementami dyskusji moderowanej
3. E-learning: MS Teams, Moodle
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- oxfordzka
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przygotowanie matematyczne w zakresie:
• działania na zbiorach
• prawa dotyczące rachunku zbiorów
• przebieg zmienności funkcji
• pochodne
• ekstrema funkcji i warunki istnienia ekstremum
• podstawy trygonometrii
• podstawowe prawa logiki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Dwa kolokwia zaliczeniowe
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
H. R. Varian, Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne (tytuł oryginalny: Intermediate Microeconomics A Modern Aproach), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 4, 2021.
Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca:
E. Czarny, E. Nojszewska, Mikroekonomia, PWE, Warszawa 1997.
Kamińska T., Kubska-Maciejewicz B., Laudańska-Trynka J., Teoria podejmowania decyzji przez podmioty rynkowe, Wydawnictwo Uniw. Gd., Gdańsk 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: