Eksploracja danych 1000-ZiED
W czasie zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:
1. Podstawowe algorytmy klasyfikacyjne i regresyjne (metoda k najbliższych sąsiadów, drzewa decyzyjne, sieci neuronowe).
2. Podstawowe algorytmy grupowania (np. metoda k średnich, grupowanie hierarchiczne).
3. Ocena jakości modeli uczenia nadzorowanego.
Wszystkie zagadnienia omówione na wykładzie będą następnie ilustrowane ćwiczeniami praktycznymi na zajęciach laboratoryjnych z użyciem środowiska R oraz języka programowania Python.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny – uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu zgodnie z kryterium określonym przez prowadzącego zajęcia - W1, W2, U2, K2.
Sprawdziany pisemne (testowe) – kryterium zaliczenia ustala prowadzący na początkowych zajęciach – W2, K2.
Zadania o charakterze analitycznym – kryterium zaliczenia ustala prowadzący na początkowych zajęciach - W3, U1, U2, U3, U4, K1.
Projekt końcowy – kryterium zaliczenia ustala prowadzący na początkowych zajęciach – W3, U2, U3, U4, K1.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Daniel T. Larose: ,,Odkrywanie wiedzy z danych''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006.
2. Daniel T. Larose: ,,Metody i modele eksploracji danych''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
3. Ch. D. Larose, D. T. Larose: ,,Data Science Using Python and R''. Wiley, 2019.
4. Aktualna dokumentacja narzędzi informatycznych wykorzystywanych na laboratoriach.
Literatura uzupełniająca:
5. Tadeusz Morzy: ,,Eksploracja danych. Metody i algorytmy’’. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013.
6. Gareth James, Daniela Witten, Trevor Hastie, Robert Tibshirani: ,,An Introduction to Statistical Learning with Applications in R''. IV Edition. Springer, 2014 (dostępne na stronie http://www-bcf.usc.edu/~gareth/ISL/ISLR%20Fourth%20Printing.pdf).
7. Trevor Hastie, Robert Tibshirani, Jerome Friedman: ,,The Elements of Statistical Learning''. Springer, 2009 (dostępne na stronie http://statweb.stanford.edu/~tibs/ElemStatLearn/).
8. Paweł Cichosz: ,,Data Mining Algorithms Explained Using R’’. Wiley, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: