Programowanie w warunkach niepewności 1000-MS1ProgNiepew
1. Strategie optymalne w grach dwuosobowych o sumie zerowej, wartość gry.
2. Pojęcie strategii mieszanej, tw. von Neuamnna, metody znajdowania strategii optymalnych w grach macierzowych, związki z programowaniem liniowym.
3. Gry w postaci strategicznej, najprostsze przykłady i podstawowe pojęcia: najlepsza odpowiedź, równowaga, dominacja. Rozwiązywanie gier przez eliminacje strategii dominowanych.
4. Mieszane rozszerzenie gry skończonej, twierdzenie Nasha. Znajdowanie punktów równowagi.
6. Gry w postaci ekstensywnej. Strategie, równowaga i doskonała równowaga. Twierdzenia o istnieniu punktów (doskonałej) równowagi dla gier ekstensywnych. Gry targu z naprzemiennymi ofertami (model Rubinsteina).
7. Modyfikacje pojęcia gry ekstensywnej. Gry z ruchami losowymi i z niekompletną informacją.
8. Gry koalicyjne. Rdzeń, zbiory stabilne, zbiór przetargowy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie sprawdzianów pisemnych. Sprawdzane efekty: U1, U2, U3, U4, W3, K2
Egzamin pisemny po zakończeniu zajęć. Sprawdzane efekty: W1, W2, W3, U2, K1
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa
- M. Malawski, A. Wieczorek i H. Sosnowska, Konkurencja i
kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN
Warszawa 2004.
- M. J. Osborne i A.
Rubinstein, A Course in Game Theory, The MIT Press,
Cambridge, Massachusetts, 1996.
- G. Owen, Teoria gier, PWN Warszawa 1975. 3. P.D. Straffin, Teoria
gier, Scholar 2003.
Uzupełniająca
- D. Fudenberg i J. Tirole, Game Theory, The MIT Press, Cambridge,
Massachusetts, 1991.
- V. Krishna, Auction Theory, Academic Press,
2002.
- R. D. Luce i H. Raiffa, Gry i decyzje, PWN, Warszawa 1964.
- J. C. C. McKinsey, Introduction to The Theory of Games, The RAND Corporation
1952.
- M. Mesterton-Gibbons,
An Introduction to Game-Theoretic Modelling, Student
Mathematical Library, Vol. II, (2001) AMS.
- B. Peleg i P. Sudhölter, Introduction to the Theory of Cooperative Games, Kluwer,
2003.
- J. Watson, Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, WNT,
Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: