Emisja głosu 1000-MS1-EmGłos
- https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1980 (w cyklu 2021/22Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3849 (w cyklu 2022/23Z)
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom teoretycznym i ćwiczeniom praktycznym z zakresu emisji głosu. Uczestnicy poznają poszczególne etapy wytwarzania głosu przez człowieka (oddech, fonacja, artykulacja) oraz uczą się analizowania, autoanalizowania i poprawiania poszczególnych elementów tego procesu. Jednocześnie zapoznają się z zasadami poprawnej interpretacji głosowej tekstu (frazowanie, intonacja) i wykonują ćwiczenia z tego zakresu. Szczegółowe i całościowe ćwiczenia relaksacyjne, fonacyjne, wdechowe, wydechowe, rezonansowe, artykulacyjne i dykcyjne mają na celu z jednej strony wykształcenie prawidłowej czynności fonacyjnej, prawidłowego toru oddechowego, właściwego używania rezonatorów, poprawnej interpretacji głosowej tekstu; z drugiej - służą eliminowaniu złych nawyków emisyjnych.
Uczestnicy zajęć zostają zapoznani z zasadami właściwej higieny aparatu mowy, jego podstawowymi chorobami i dolegliwościami, a także z zasadami poprawnej wymowy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena bieżąca obejmująca aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność).
Końcowe zaliczenie w formie sprawdzianu praktycznego.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012.
D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych 2005.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012.
H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwko, Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa 1998.
A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958.
A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
B. Przybysz-Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela: wybrane zagadnienia, Warszawa 2006.
M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003.
M. Śliwińska-Kowalska (red.), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999.
B. Tarasiewicz, mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2004.
B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998.
A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.
B. Werner, Głos i jego zaburzenia, Wrocław 2004.
M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998.
M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 2002.
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym, wspierane kursem na platformie Moodle. Zajęcia rozpoczynają się 4 października 2021 r., odbywają się co tydzień: 6 spotkań w wymiarze dwóch godzin, jedno spotkanie w wymiarze trzech godzin. Na wypadek konieczności przejścia na tryb zdalny zajęcia będą realizowane online w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Microsoft Teams oraz kursu na platformie Moodle. |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym, wspierane kursem na platformie Moodle. Zajęcia rozpoczynają się 10 października 2022 r., odbywają się co tydzień: 6 spotkań w wymiarze dwóch godzin, jedno spotkanie w wymiarze trzech godzin. Na wypadek konieczności przejścia na tryb zdalny zajęcia będą realizowane online w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Microsoft Teams oraz kursu na platformie Moodle. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym (spotkania co tydzień od początku do połowy semestru) wspierane kursem na platformie Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: