Etyka i estetyka wypowiedzi 1000-MS1-EiEW
Zajęcia przybliżą studentom pojęcia etyki i estetyki wypowiedzi jako elementów kultury języka. Uczestnicy konwersatorium zapoznają się z warunkami udanego aktu mowy, z funkcjami języka i konkretnych wypowiedzi, z zasadami etyki słowa i ze strategiami grzeczności językowej. Poddadzą analizie takie zagadnienia, jak zakłócenia i bariery w komunikacji, kłamstwo i manipulacja językowa. Zapoznają się z przykładami łamania zasad etyki i estetyki słowa w komunikacji prywatnej i publicznej, w tym także ze zjawiskami najnowszymi, jak patostreaming.
Tematy:
1. Etyka i estetyka wypowiedzi – rozumienie pojęć. Dobro, prawda i piękno jako warunki udanego aktu mowy. Zakłócenia i bariery w komunikacji.
2. Funkcje języka i wypowiedzi. Oddziaływanie na odbiorcę a przestrzeganie zasad etyki słowa.
3. Elementy wpływające na estetykę wypowiedzi w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Zasada decorum.
4. Język jako narzędzie walki i manipulacji. Przejawy agresji językowej. Formy napaści słownej i językowej dyskredytacji. Mowa nienawiści. Patostreaming.
5. Magia językowa. Opisywanie a kreowanie świata. Zniekształcanie obrazu rzeczywistości oraz powoływanie do życia światów urojonych.
6. Etyka słowa w sferze prywatnej i publicznej. Fake news. Poprawność polityczna i jej wpływ na komunikację językową.
7. Etykieta językowa. Strategie grzecznościowe. Grzeczność językowa w oficjalnych, półoficjalnych i nieoficjalnych sytuacjach komunikacyjnych. Cechy polskiej grzeczności językowej.
W cyklu 2023/24Z:
Tematy: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (na poziomie 80%).
2. Aktywność w czasie zajęć.
3. Opracowanie problemu związanego z tematyką zajęć (praca w grupach na ostatnich zajęciach).
Sugerowana skala ocen:
92% - 100% - bardzo dobry
84% - 91,9% - dobry plus
76% - 83,9% - dobry
68% - 75,9% - dostateczny plus
60% - 67,9% - dostateczny
59,9% i niżej – niedostateczny
Literatura
Ajdukiewicz Kazimierz, 1985, Postępowanie człowieka, w: tegoż, Język i poznanie, t. 1: Wybór pism z lat 1920-1939, Warszawa, s. 217-364.
Antas J., 1999, O kłamstwie i kłamaniu, Kraków.
Bartmiński Jerzy, 2012, Etyka słowa a potoczny wzorzec komunikacji, w: Oblicza komunikacji, red. Andrzej Markowski, Radosław Pawelec [online], Warszawa, s. 32-48, http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1352&Itemid=50.
Cegieła A., 2015, Słowa niebezpieczne i niepożądane w przestrzeni społecznej. Etyka słowa a poprawność polityczna, [online:] http://oes.uw.edu.pl/2015/01/26/slowa-niebezpieczne-i-niepozadane-w-przestrzeni-spolecznej-etyka-slowa-a-poprawnosc-polityczna/.
Dąbrowska A., 1995, Język magii - magia języka. Zarys problematyki, "Literatura Ludowa", z. 1.
Grodziński E., 1983, Język jako narzędzie manipulacji, "Poradnik Językowy", z. 7, s. 397-401.
Grzegorczykowa Renata, 1991, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, w: Język a kultura, red. Jerzy Bartmiński, Renata Grzegorczykowa t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, Wrocław, s. 21–28.
Hołówka Jacek, 2010, Dwie koncepcje moralności, „Etyka” 43, s. 46-63.
Kamińska-Szmaj I., 2007, Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław .
Krzyżanowski P., Nowak P., 2004: Manipulacja w języku. Lublin.
Marcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa.
Marcjanik M., 2014, Słownik językowego savoir-vivre’u. Warszawa.
Puzynina J., Mowa nienawiści a etyka słowa, [online:] http://www.etykaslowa.edu.pl/wp-content/uploads/2016/05/Mowa-nienawi%C5%9Bci-a-etyka-s%C5%82owa.pdf.
Puzynina Jadwiga, Pajdzińska Anna, 1996, Etyka słowa, w: O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, red. Jan Miodek, Wrocław, s. 35-45.
Szahaj A., 2010, E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków.
Tokarz M., 2006, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańsk.
W cyklu 2023/24Z:
Lektury (do wyboru) |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Materiały udostępniane w zakładce Pliki na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOpaWekN0lGBbB2MoJmqJcxXgO6i58FIdY7g41-BQ_wY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=eb24f2e9-d50f-4ed6-b526-ff687d836144&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 kod dostępu zostanie wysłany przez USOS-mail Tam też będą odbywały się spotkania online w razie konieczności przejścia na nauczanie zdalne (lub w innych przypadkach losowych, kiedy nie będzie możliwe poprowadzenie zajęć stacjonarnych). Konsultacje: poniedziałki s. 408 Collegium Maius, godzina zostanie podana po ustaleniu planu. W tym czasie jest też możliwość podłączenia się do konsultacji online (jednak w przypadku większej liczby osób studenci, którzy przyjdą osobiście, będą mieli pierwszeństwo): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6exKnW3Dp5DX9VJBrRbpeiUUD_uOAiA59Lhluv7e5fk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1abf66f5-252f-41af-9be8-6db18a50a3de&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 zespół otwarty, bez kodu dostępu Studenci uzyskują zaliczenie na podstawie: 1) aktywnego udziału w zajęciach (dopuszczalna jest nieobecność 2x1,5 godz.); 2) niewielkiej pracy zaliczeniowej – analizy wybranej wypowiedzi publicznej pod kątem etycznym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: