Etykieta językowa 1000-MS1-EJ
Proponowany kurs obejmuje 15 godzin zajęć, których problematyka jest skoncentrowana wokół środków, za których pomocą wyrażany jest szacunek należny partnerowi komunikacji interpersonalnej. Na przykładach omawiane są zasady i strategie polskiego savoir-vivre’u. Porównuje się polski savoir-vivre towarzyski ze skodyfikowanym międzynarodowym systemem norm biznesowych. Z kolei polska grzeczność językowa i pozajęzykowa jest konfrontowana z grzecznością innych kręgów kulturowych. Analizowane są takie akty mowy, jak powitania, przeproszenia, przedstawianie (się), tytulatura, życzenia, gratulacje i kondolencje. Przeprowadzana jest analiza e-maili i korespondencji oficjalnej pod kątem przestrzegania reguł savoir-vivre’u.
Zajęcia mają na celu wzmocnienie pozycji studenta na rynku pracy poprzez doskonalenie kompetencji językowych i komunikacyjnych potrzebnych w życiu zawodowym.
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Wyjaśnienie pojęcia etykiety językowej i pojęć pokrewnych (grzeczność językowa, językowy savoir-vivre). Przedstawienie celów językowych zachowań grzecznościowych w relacjach prywatnych i zawodowych. Zanalizowanie werbalnych i niewerbalnych przejawów etykiety językowej.
2. Wyjaśnienie zasad kontaktu uprzejmego. Przeanalizowanie funkcjonowania maksym uprzejmości w praktyce komunikacyjnej. Wyjaśnienie lokalnego charakteru szczegółowych zasad grzecznościowych. Zanalizowanie norm polskiej etykiety językowej w kontaktach towarzyskich i zawodowych.
3. Przemiany etykiety językowej. Przeanalizowanie zróżnicowania zasad etykiety językowej ze względu na wiek, płeć, pozycję zajmowaną przez interlokutorów w hierarchii społecznej i zawodowej / służbowej.
4. Język inkluzywny: potrzeby i ograniczenia.
5. Ćwiczenia polegające na analizie przykładów zachowań językowych pod kątem przestrzegania norm etykiety językowej. Analiza przykładów wykorzystywania zasad grzeczności językowej w działalności marketingowej.
6. Analiza e-maili i korespondencji oficjalnej pod kątem przestrzegania reguł savoir-vivre’u. Przedstawienie zasad posługiwania się tytulaturą w wypowiedziach mówionych i pisanych w kontaktach bezpośrednich i pośrednich.
7. Zapoznanie się z konwencjami stosowanymi w grzecznościowych aktach mowy. Ćwiczenia polegające na budowaniu oficjalnych aktów grzecznościowych: powitania, przedstawianie siebie i innych, przepraszanie, składanie życzeń, gratulacje, wyrazy współczucia, kondolencje. Ćwiczenia polegające na budowaniu grzecznych wypowiedzi służbowych: odmowa, zaprzeczenie, krytyka, polecenie służbowe, pochwała.
W cyklu 2023/24L:
Zagadnienia: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23Z: |
Kryteria oceniania
Realizacja efektów uczenia się będzie prowadzona w sposób ciągły, podczas zajęć. Będzie polegała na ocenie merytorycznej poprawności wykonywanych podczas zajęć ćwiczeń indywidualnych i zespołowych (ćwiczenia typu: oceń właściwe użycie podanych wyrażeń grzecznościowych, popraw błędne formy adresatywne, zredaguj ustnie lub pisemnie wypowiedź zawierającą odpowiednio dobrane formuły grzecznościowe).
Podstawą uzyskania zaliczenia jest udział w zajęciach i wykonanie wyznaczonych przez prowadzącego ćwiczeń polegających na ocenie poprawności użytych form adresatywnych, korekcie e-maili oraz redakcji tekstu o charakterze grzecznościowym.
Literatura
W trakcie zajęć wykorzystana zostanie następująca literatura podstawowa:
M. Marcjanik, Etykieta językowa, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku,
t. 2: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993, s. 271-281.
M. Marcjanik, Współczesna etykieta językowa - zmierzch wartości? Wykład wygłoszony na inauguracji roku akademickiego 2015/2016 na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
J. Grębowiec, rozdział "Pragmatyka grzeczności", [w:] J. Grębowiec, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013, s. 83-105.
Bańko Mirosław (red.) , 2006, Polszczyzna na co dzień, Warszawa, rozdz. 5 - Dodatek: formy adresatywne.
Kamińska-Radomska Iwona, 2003, Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji, Warszawa ( rozdz. 1, podrozdz. 1-10).
Poradnik: jak mówić i pisać o grupach narażonych na dyskryminację, Warszawa 2021, oprac. we współpracy merytorycznej z E. Kołodziejek i pod patronatem Rady Języka Polskiego (https://etykajezyka.pl/).
Inkluzywna komunikacja. Poradnik Rady Unii Europejskiej (https://www.consilium.europa.eu/media/35436/pl_brochure-inclusive-communication-in-the-gsc.pdf).
W cyklu 2023/24L:
1. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały). |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Konwersatorium rozpocznie się 18 października o godzinie 8.15. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia stacjonarne. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMwvKGJicOd_0klvl-JMPk7N2hprFdPxx1L5ckbqHhls1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1fdaf3c7-0adf-4ca1-aaf0-05c256c6c6fe&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Konsultacje: poniedziałki s. 408 Collegium Maius, g. 17-18. W tym czasie jest też możliwość podłączenia się do konsultacji online (jednak w przypadku większej liczby osób studenci, którzy przyjdą osobiście, będą mieli pierwszeństwo): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6exKnW3Dp5DX9VJBrRbpeiUUD_uOAiA59Lhluv7e5fk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1abf66f5-252f-41af-9be8-6db18a50a3de&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Warunki zaliczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: