Analiza matematyczna III 1000-MS1-AnMat3
Treści programowe wykładu:
1) Granice i ciągłość funkcji wielu zmiennych
2) Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistych i wektorowych wielu zmiennych
a) Pochodna kierunkowa, cząstkowa i ich własności;
b) Pojęcie pochodnej, macierz Jacobiego, gradient funkcji rzeczywistej i ich interpretacja geometryczna;
c) Pochodna: sumy, iloczynu i złożenia odwzorowań, reguła łańcucha;
d) Pochodne wyższych rzędów, macierz Hessa, twierdzenie Schwarza;
e) Ekstrema lokalne, warunek konieczny i dostateczny;
f) Twierdzenie o funkcji uwikłanej i o lokalnym odwracaniu odwzorowań;
g) Ekstrema związane, metoda mnożników Lagrange’a.
3) Całka funkcji wielu zmiennych
a) Informacja o konstrukcji całki Riemanna funkcji wielu zmiennych;
b) Zamiana całki wielokrotnej na całki iterowane, twierdzenie Fubiniego;
c) Zamiana zmiennych w całce, współrzędne biegunowe, sferyczne i walcowe;
d) Zastosowania całki podwójnej i potrójnej;
e) Całki krzywoliniowe i powierzchniowe.
Treści programowe ćwiczeń:
1) Obliczanie granic i badanie ciągłości funkcji wielu zmiennych.
2) Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistych i wektorowych wielu zmiennych
a) Obliczanie pochodnych kierunkowych i cząstkowych;
b) Obliczanie macierzy Jacobiego i gradientu funkcji rzeczywistej;
c) Wykorzystanie własności pochodnej w obliczeniach;
d) Znajdowanie ekstremów lokalnych;
e) Znajdowanie ekstremów związanych.
3) Całka funkcji wielu zmiennych
a) Obliczanie całki Riemanna funkcji wielu zmiennych;
b) Zastosowanie twierdzenia Fubiniego do obliczania całek;
c) Zastosowanie zamiany zmiennych w całce do obliczeń;
d) Wykorzystanie całki podwójnej i potrójnej w zastosowaniach.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym i ustnym. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę, która wystawiana jest na podstawie wyników kolokwiów oraz aktywności studenta. W uzgodnieniu z koordynatorem w skład oceny mogą wchodzić również wyniki krótkich sprawdzianów.
Efekty kształcenia sprawdzane podczas zaliczenia, to:
Egzamin pisemny: W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2;
Egzamin ustny: W1, W2, K1;
Kolokwia pisemne na ćwiczeniach: U1, U2, U3, K1, K2;
Aktywność: K1, K2.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) F. Leja, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa (wiele wydań);
2) G.M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy, t.II, PWN, Warszawa (wiele wydań);
3) M. Spivak, Analiza na rozmaitościach, PWN, Warszawa (wiele wydań).
Literatura uzupełniająca (w tym zbiory zadań):
1) W. Kryszewski, Rachunek Różniczkowy i Całkowy 3 (skrypt dostępny przez Internet);
2) M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory oraz Przykłady i zadania, Matematyka dla Studentów Politechnik, Oficyna Wydawnicza GiS, wydania z ostatnich lat;
3) W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, t.II, PWN, Warszawa (wiele wydań);
4) J. Banaś, S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, WNT, Warszawa (wiele wydań).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: