Analiza matematyczna I 1000-MS1-AnMat1
Treści programowe wykładu:
1) Pojęcia wstępne
a) Elementy rachunku zdań i kwantyfikatorów;
b) Elementarna teoria zbiorów;
c) Pojęcie funkcji, funkcje różnowartościowe , „na” i odwracalne.
2) Liczby rzeczywiste
a) Uwagi historyczne i podejście „naturalne”;
b) Definicja aksjomatyczna zbioru liczb rzeczywistych;
c) Konsekwencje aksjomatów algebraicznych i porządkowych, wartość bezwzględna;
d) Definicja i własności kresów zbioru;
e) Zasada Archimedesa i twierdzenie Cantora;
f) Równoliczność, przeliczalność i nieprzeliczalność zbiorów;
g) Zbiory liczb: naturalnych, całkowitych i wymiernych;
h) Podstawowe nierówności.
3) Ciągi liczbowe
a) Prawie wszystkie i nieskończenie wiele wyrazów ciągu;
b) Definicja i własności granicy ciągu, twierdzenie o trzech ciągach;
c) Ciągi ograniczone i monotoniczne, liczba e;
d) Granice niewłaściwe ciągu;
e) Twierdzenie Stolza;
f) Własność Cauchy’ego, zupełność;
g) Podciągi, twierdzenie Bolzano-Weierstrassa;
h) Punkty skupienia, granice dolna i górna ciągu.
4) Szeregi liczbowe
a) Zbieżność szeregu, warunek konieczny zbieżności;
b) Kryteria zbieżności dla szeregów o wyrazach nieujemnych;
c) Kryteria zbieżności dla szeregów o wyrazach dowolnych;
d) Zbieżność bezwzględna i warunkowa.
Treści programowe ćwiczeń
1) Stosowanie notacji reguł wnioskowania w ramach wiadomości wstępnych
a) Sprawdzanie wartości logicznej zdań oraz zastosowanie kwantyfikatorów;
b) Wykonywanie operacji na zbiorach;
c) Badanie różnowartościowości, wyznaczanie obrazów, przeciwobrazów i funkcji odwrotnych.
2) Własności liczb rzeczywistych
a) Uzasadnianie wybranych własności działań na liczbach oraz własności porządkowych ;
b) Posługiwanie się wartością bezwzględną;
c) Operowanie pojęciem kresu zbioru oraz jego własnościami;
d) Wyznaczanie kresów zbioru;
e) Posługiwanie się zasadą Archimedesa i twierdzeniem Cantora;
f) Badanie równoliczności i przeliczalności zbiorów;
g) Wykorzystanie podstawowych nierówności w zadaniach i przykładach.
3) Badanie własności ciągów liczbowych
a) Wyznaczanie granicy ciągu z definicji z wykorzystaniem pojęcia prawie wszystkich wyrazów ciągu;
b) Obliczanie granicy ciągu;
c) Badanie monotoniczności i ograniczoności ciagów;
d) Wyznaczanie granic niewłaściwych;
e) Wykorzystanie twierdzenia Stolza do wyznaczania granicy ciągu;
f) Sprawdzanie własności Cauchy’ego ciągu;
g) Konstrukcje podciągów ;
h) Wyznaczanie granic górnych, dolnych i punktów skupienia oraz uzasadnianie ich własności.
4) Badanie zbieżności szeregów liczbowych
a) Przykłady szeregów zbieżnych i rozbieżnych;
b) Wykorzystanie kryterium porównawczego, kryteriów d’Alemberta i Cauchyego;
c) Wykorzystanie kryterium Dirichleta i Abela;
d) Przykłady szeregów zbieżnych bezwzględnie i zbieżnych warunkowo, zmiana kolejności sumowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym i ustnym. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę, która wystawiana jest na podstawie wyników kolokwiów oraz aktywności studenta. W uzgodnieniu z koordynatorem w skład oceny mogą wchodzić również wyniki krótkich sprawdzianów.
Efekty kształcenia sprawdzane podczas zaliczenia, to:
Egzamin pisemny: W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2;
Egzamin ustny: W1, W2, W3, K1;
Kolokwia pisemne na ćwiczeniach: U1, U2, U3, U4, K1, K2;
Aktywność: K1, K2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1) W. Kryszewski, Wykład analizy matematycznej. Cz.1: Funkcje jednej zmiennej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2009;
2) K. Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa (wiele wydań);
3) G.M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy, t. I,II, PWN, Warszawa (wiele wydań).
Literatura uzupełniająca (w tym zbiory zadań)
1) A Birkholc, Analiza matematyczna dla nauczycieli, PWN, Warszawa 1980;
2) H. Rasiowa, Wstęp do matematyki, PWN, Warszawa (wiele wydań);
3) D. Miklaszewski, Wstęp do matematyki, Wydawnictwo UMK, Toruń 2015;
4) W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, t.I, PWN, Warszawa (wiele wydań);
5) J. Banaś, S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, WNT, Warszawa (wiele wydań);
6) W. Kaczor, Zadania z analizy matematycznej, cz 1, PWN, Warszawa 2005;
7) M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Definicje, twierdzenia, wzory oraz Przykłady i zadania, Matematyka dla Studentów Politechnik, Oficyna Wydawnicza GiS, wydania z ostatnich lat.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
W cyklu 2025/26Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: