Praktyka ciągła z matematyki
1000-M2prm-2
[Opis obowiązuje od roku akademickiego 2020/2021]
- Studenci I roku kierunku matematyka, studia II stopnia specjalności nauczycielskich odbywają praktykę ciągłą z matematyki 1000-M2prm-2 w szkole.
- Praktykę realizuje się we wrześniu I roku studiów.
- Student(ka) odbywa praktykę w wybranej przez siebie szkole.
- Praktyka ma wymiar 60 godzin, co oznacza, że trwa trzy tygodnie.
- Zaliczenie praktyki 1000-M2prm-2 student uzyskuje w następnym roku akademickim.
Szczegółowe zasady odbywania praktyki opisane są w Regulaminie ciągłej praktyki przedmiotowo-metodycznej z matematyki (regulamin jest dostępny pod adresem https://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne).
Przedmiot należy do grupy przedmiotów oznaczonej symbolem D.2.A w Zarządzeniu Nr 14 Rektora UMK z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wprowadzenia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika modelu kształcenia nauczycieli na studiach wyższych (link do dokumentu dostępny jest na stronie https://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne).
Całkowity nakład pracy studenta
60 godzin - uczestnictwo w zajęciach szkolnych
60 godzin - przygotowanie do lekcji, konsultacje z opiekunem praktyki, dokumentacja praktyki
Razem: 120 godzin
5 punktów ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Po odbyciu praktyki 1000-M2prm-2 student(ka):
W1. zna specyfikę szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności zna realizowane przez nią zadania dydaktyczne, sposób funkcjonowania, organizację pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji – K_W05
Efekty uczenia się - umiejętności
Po odbyciu praktyki 1000-M2prm-2 student(ka):
- U1. prowadzi wieloaspektową obserwację warsztatu pracy nauczyciela – K_U14
- U2. współdziała z opiekunem praktyk w zakresie planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych, organizowania pracy w grupach, przygotowywania pomocy dydaktycznych, wykorzystywania środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej (stosownie do możliwości szkoły), kontrolowania i oceniania uczniów, podejmowania działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowania przestrzeni klasy, podejmowania działań o charakterze wychowawczym – K_U12, K_U14
- U3. szczegółowo planuje oraz prowadzi zajęcia dydaktyczne z matematyki o zróżnicowanym charakterze; podejmuje działania wychowawcze w toku pracy dydaktycznej w miarę pojawiających się problemów – K_U11
- U4. dokonuje autoewaluacji na podstawie własnych doświadczeń, a także konsultacji z opiekunem praktyki - szkolnym oraz wydziałowym – K_U14
- U5. prowadzi dokumentację praktyki – K_U14
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po odbyciu praktyki 1000-M2prm-2 student(ka):
K1. pogłębia kompetencje społeczne nabywane w ramach przedmiotu Metodyka Nauczania Matematyki III (1000-M2MM3), a także zyskuje doświadczenia w zakresie relacji interpersonalnych typowych dla pracy w szkole (np. nauczyciel – uczeń, nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – dyrektor, nauczyciel – rodzice) – K_K01, K_K02, K_K04
W szczególności:
- dostrzega sens i wartość podejmowania działań pedagogicznych i podejmuje je w odpowiedzialny sposób,
- dokonuje oceny własnych działań pedagogicznych i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się
- ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych
- ma świadomość etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania ucznia
- wykazuje cechy refleksyjnego praktyka
Metody dydaktyczne
Metoda praktyczna. W trakcie odbywania praktyki nauczyciel - opiekun może zlecić studentowi wykonanie prac wymagających od niego działalności odpowiadającej innym metodom.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Praktyka 1000-M2prm-2 obowiązuje studentów I roku studiów II stopnia kierunku matematyka specjalności nauczycielskich: nauczanie matematyki (dla absolwentów specjalności nauczycielskich), nauczanie matematyki i informatyki (dla absolwentów specjalności nauczanie matematyki i informatyki), nauczanie matematyki (dla absolwentów specjalności nienauczycielskich).
Studentów obowiązuje zaliczenie przedmiotu Metodyka nauczania matematyki III (1000-M2MM3). Dodatkowo, absolwentów specjalności nienauczycielskich obowiązuje zaliczenie przedmiotu Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1).
Kryteria oceniania
Praktykę zalicza wydziałowy opiekun praktyki na podstawie następujących dokumentów złożonych przez studenta i potwierdzonych podpisem nauczyciela - szkolnego opiekuna praktyki lub dyrektora szkoły:
- dziennika praktyki
- harmonogramu praktyki
- opinii nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyki
Ponadto, zgodnie z regulaminem, brane są pod uwagę: zeszyt obserwacji oraz (potwierdzone podpisem szkolnego opiekuna praktyki) konspekty z lekcji przeprowadzonych (w liczbie ustalonej przez wydziałowego opiekuna praktyki) oraz dołączona do nich autoewaluacja - W1, U1, U2, U3, U4. U5, K1.
Regulamin ciągłej praktyki przedmiotowo-metodycznej z matematyki jest dostępny pod adresem https://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne.
Zaliczenie ciągłej praktyki 1000-M2prm-2 student uzyskuje w następnym roku akademickim.
Praktyki zawodowe
Praktyka przedmiotowo-metodyczna z matematyki 1000-M2prm-2 stanowi praktykę zawodową na studiach nauczycielskich.
Literatura
1. Podstawa programowa
2. Programy nauczania matematyki oraz odpowiadające im podręczniki, zbiory zadań oraz materiały pomocnicze dla nauczycieli
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: