Pedagogika II 1000-M2Pedag2
I WPROWADZENIE:
- zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela.
- wymiar instytucjonalny edukacji. Szkoła jako instytucja wychowawcza. Praca w szkole i jej specyfika. Społeczność szkolna i jej funkcjonowanie, relacje w szkole i klasie. Strategie uczniów i nauczycieli. Charakterystyka podstawowych stylów nauczania. Edukacja a stratyfikacja społeczna.
II KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA:
- rozwój w okresie adolescencji i dorosłości,
-formy aktywności,
-nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca,
-poszerzanie autonomii i samodzielności,
-tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi,
-stymulowanie rozwoju społeczno- moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno- kulturalnego młodzieży, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania,
- kultura popularna jako czynnik socjalizacji młodzieży. Przesunięcie socjalizacyjne. Współczesna globalna młodzież, specyfika e-pokolenia.
III KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH:
-praca opiekuńczo- wychowawcza nauczyciela, program wychowawczy, edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne,
-poradnictwo edukacyjno- zawodowe, nauczyciel jako doradca, wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno- zawodowej, przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa na rynku pracy, rynek edukacyjny i rynek pracy, droga rozwoju zawodowego, uczenie się przez całe życie,
-współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów,
-bezpieczeństwo uczniów w szkole i po za jej terenem ( zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia ucznia, edukacja dla bezpieczeństwa- dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
IV KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH:
- poznawanie uczniów, metody i techniki określania potencjału ucznia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- tekst programowany
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- referatu
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszcza się 1 nieusprawiedliwioną nieobecność)
- aktywność w trakcie zajęć (max 5 punktów)
- 3 zadania domowe na podstawie przeczytanych tekstów pedagogicznych (punktacja 0-5 punktów)
- prezentacje grupowe (punktacja 0-5 pkt.)
Ocena końcowa stanowi sumę za aktywność, zadania domowe oraz prezentację.
Literatura
1. Aronson E., Człowiek - istota społeczna, Warszawa 2009.
2. Benner D., Pedagogika ogólna, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Gdańsk 2006.
3. Janowski A. Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.
4. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki , Warszawa 2019.
5. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.
6. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002,
7.. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: