Metodyka nauczania matematyki IV
1000-M2MM4
Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na III poziomie edukacyjnym. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w czasie śródrocznej praktyki przedmiotowo-metodycznej.
Konwersatorium
1. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki na III poziomie edukacyjnym.
2. Opracowanie metodyczne wybranych (trudnych) pojęć (zagadnień) z uwzględnieniem zróżnicowanych możliwości percepcyjnych uczniów (np. stochastyka).
3. Podstawowe techniki i strategie rozumowania stosowane w matematyce i możliwości użycia ich na różnych poziomach nauczania, w szczególności definiowanie, formułowanie i stosowanie twierdzeń, argumentowanie.
4. Logika ,,praktyczna".
5. Sposoby badania wiedzy i osiągnięć ucznia.
6. Indywidualizacja w procesie nauczania.
Praktyka śródroczna w szkole ponadpodstawowej.
Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez
1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki szkole ponadpodstawowej,
2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym opiekunem praktyk,
3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich,
4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne
Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Całkowity nakład pracy studenta
Konwersatorium (1000-M2MM4-Konwersatorium)
30 godz. - uczestnictwo w konwersatorium
30 godz. - praca własna - przygotowanie do konwersatorium na bieżąco, przygotowanie opracowań w formie pisemnej, studiowanie literatury, przygotowanie do kolokwiów.
Razem: 60 godzin (2 ECTS)
Praktyka śródroczna (1000-M2MM4-Praktyka)
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach szkolnych
2 godz. - konsultacje indywidualne przed prowadzeniem lekcji
28 godz. - praca własna - przygotowanie merytoryczne do praktyki, przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki.
Razem 60 godzin (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student
W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych
przedmiotów, a także w kontekście wcześniejszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału,
W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki w szkole, zna
kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki,
W3. posiada pogłębioną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student
U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania,
U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do niech właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z młodzieżą, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł,
U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego
dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy,
U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student
K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i
umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych),
K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań
pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela,
K3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań
pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
K4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu; przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy/a do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły.
Metody dydaktyczne
Konwersatorium:
1. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m.in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia,
2. Samodzielne opracowania rozwiązań problemów metodycznych w formie pisemnej indywidualnie dyskutowane z prowadzącym zajęcia.
Praktyka śródroczna:
1. Obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz poprzez dyskusję zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych,
2. Konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego,
3. Samodzielne prowadzenie lekcji w klasach szkoły ponadpodstawowej.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Studenci, którzy ukończyli studia matematyczne I stopnia o specjalności nauczycielskiej powinni wcześniej zaliczyć przedmioty:
1. Metodyka nauczania matematyki III (1000-M2MM3),
2. Konwersatorium dydaktyczne (1000-M2KDY),
3. Praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej (1000-M2prm)
Studenci, którzy ukończyli studia I stopnia nienauczycielskie, powinni wcześniej zaliczyć przedmioty:
1. Dydaktyka matematyki (1000-M1DYM),
2. Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1),
3. Metodyka nauczania matematyki III (1000-M2MM3nam),
4. Konwersatorium dydaktyczne (1000-M2KDY),
5. Praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej (1000-M1prm1)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu Metodyka nauczania matematyki IV (1000-M2MM4) składają się dwa elementy:
1. zaliczenie 1000-M2MM4-Konwersatorium - na ocenę,
2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M2MM4-Praktyka - bez oceny.
Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach. Ocena z 1000-M2MM4-Konwersatorium wystawiane jest na podstawie ocen z kolokwiów.
Zasady zaliczenia śródrocznej praktyki 1000-M2MM4-Praktyka opisuje regulamin dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne.
Literatura
Literatura:
Programy i podręczniki dla szkól ponadgimnazjalnych dostosowane do obecnie obowiązującej podstawy programowej oraz podreczniki i zbiory zadań używane przed reformą.
Dokumenty CKE dotyczące egzaminu maturalnego.
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: