Metodyka nauczania matematyki III
1000-M2MM3
Konwersatorium
Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na poziomie klas ponadpodstawowych. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w szkole odbywając śródroczną praktykę.
1. Analiza doświadczeń zebranych przez studentów w trakcie śródrocznej praktyki w szkołach.
2. Struktura wiedzy przedmiotowej, dawne i aktualne podstawy programowe, analiza wybranych programów i cykli podręczników.
3. Tworzenie szczegółowych projektów lekcji nastawionych na rozwiązanie konkretnych problemów metodycznych.
4. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki w szkole ponadpodstawowej.
5. Sposoby rozwiązywania wybranych (trudnych) problemów metodycznych matematyki szkolnej i ich praktyczne realizacje.
6. Zadanie i jego rola w nauczaniu matematyki.
7. Kształtowanie, utrwalanie i sprawdzanie określonych umiejętności przy pomocy odpowiednich ćwiczeń.
8. Indywidualizacja nauczania.
Praktyka śródroczna w szkole ponadpodstawowej
Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez
1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki w szkole ponadpodstawowej,
2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym opiekunem praktyk,
3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich,
4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne
Całkowity nakład pracy studenta
Konwersatorium:
1) 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach,
2) 30 godz. - praca własna (bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury), przygotowanie do kolokwiów.
Razem: 60 godzin (2 ECTS).
Praktyka śródroczna:
1) 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach szkolnych,
2) 2 godz. - konsultacje indywidualne u opiekunów praktyk,
3) 28 godz. - praca własna (przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki.
Razem: 60 godzin (2 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
Student
W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych
przedmiotów, a także w kontekście wcześniejszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału,
W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki w szkole, zna
kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki,
W3. posiada pogłębioną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student
U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania,
U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do niech właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z młodzieżą, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł,
U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego
dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy,
U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student
K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i
umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych),
K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań
pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela,
K3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań
pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
K4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu; przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy/a do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły.
Metody dydaktyczne
Konwersatorium:
1. prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m. in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia,
2) samodzielne opracowania rozwiązań problemów metodycznych w formie pisemnej indywidualnie dyskutowane z prowadzącym zajęcia.
Praktyka śródroczna:
1) obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz w dyskusji zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych,
2) konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego,
3) samodzielne prowadzenie lekcji w szkole ponadpodstawowej.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów II stopnia specjalności nauczycielskich.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składają się dwa elementy:
1. zaliczenie na ocenę 1000-M2MM3-Konwersatorium,
2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M2MM3-Praktyka.
Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach cyklu. Ocena z 1000-M2MM3-Konwersatorium wystawiana jest na podstawie ocen z wykonanych prac (np. scenariuszy zajęć w szkole, oceny wartości metodycznej zadań, kolokwium z definicji i twierdzeń). Zasady zaliczenia 1000-M2MM3-Praktyka opisuje regulamin dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne
Praktyki zawodowe
Z przedmiotem tym związane jest również praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej obowiązująca absolwentów studiów 1 stopnia nauczycielskich. W tym samym czasie studenci studiów 1 stopnia nienauczycielskich realizują praktykę ciągłą w szkole podstawowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982.
2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP Warszawa 1977.
3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989.
4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.
Programy, podręcznik i zbiory zadań używane aktualnie w szkołach ponadgimnazjalnych oraz pomoce dydaktyczne sprzed reformy systemu edukacji używane w szkole ponadgimnazjalnej.
Dokumenty Centralnej Komisji Edukacyjnej.
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: