Metodyka nauczania informatyki III 1000-M2MI3
Przedmiot poświęcony jest analizie obowiązujących podstaw programowych nauczania informatyki na III i IV etapie edukacyjnym, ( gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna), tworzeniu dokumentów roboczych nauczyciela - programu nauczania, planu nauczania (rozkładu materiału), scenariuszy zajęć.
Na IV etapie edukacyjnym brane jest pod uwagę zarówno nauczanie na poziomie podstawowym jak i (w mniejszym stopniu) nauczanie rozszerzone. Nauczaniu rozszerzonemu poświęcony jest przedmiot Metodyka nauczania informatyki IV.
Część praktyczna - zajęcia w szkole - praktyki śródroczne, służy wdrożeniu studenta do praktycznej realizacji zajęć na przedmiocie "Informatyka" III i IV etap edukacyjny, zgodnie z opracowanym wcześniej dokumentami. Studenci posługują się ICT oraz elektronicznymi platformami nauczania i kontaktu dostępnymi w szkole.
Studenci w ramach tego przedmiotu przygotowują i realizują także proces wymaganej ewaluacji - projektują, przygotowują i oceniają testy, sprawdziany i ćwiczenia kontrolne (z użyciem ICT, na ogół na platformie MOODLE).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie konwersatorium na ocenę na podstawie:
1. Swojej aktywności na konwersatorium. Aktywność ta mierzona jest ilością jakością wytworzonych lub współwytworzonych przez studenta dokumentów.
2. Opinii szkolnego opiekuna praktyk, która ma znaczenie decydujące.
Pozytywna opinia jest warunkiem sine qua non zaliczenia praktyki, a także, pośrednio, Konwersatorium.
Praktyki zawodowe
20 godzin - Praktyka śródroczna w szkole ponadgimnazjalnej w semestrze letnim
Literatura
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, załącznik nr2, załącznik nr 4; Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17
2. Podstawa programowa z komentarzami, Tom 6, Edukacja matematyczna i techniczna w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, matematyka, zajęcia techniczne, zajęcia komputerowe, informatyka http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/Reforma/men_tom_6.pdf; dostęp 5.06.2013
3. M. M. Sysło, W. Jochemczyk Komentarz do podstawy programowej Zajęcia komputerowe – I i II etap edukacyjny Informatyka – III i IV etap edukacyjny, http://mmsyslo.pl/Edukacja/Dokumenty/Edukacja-informatyczna; dostęp 5.06.2013
4. Informatyka. Po prostu. Program nauczania informatyki w zakresie podstawowym w szkołach ponadgimnazjalnych (aut. programu: Zdzisław Nowakowski) http://nauczyciel.wsipnet.pl/kluby/informatyka.html?k=&k2=2238&id=14587; dostęp 5.06.2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: