Konwersatorium problemowe 1000-M2KPR
1. Zagadnienia metodyczne związane z rachunkiem prawdopodobieństwa:
- opis zjawiska losowego o skończonej liczbie wyników,
- definicja i własności prawdopodobieństwa,
- doświadczenie losowe wieloetapowe, przestrzeń zadana przez drzewo
stochastyczne,
- prawdopodobieństwo warunkowe, całkowite i wzór Bayesa,
- niezależność zdarzeń,
- schemat Bernoulliego.
2. Problemy metodyczne związane z ponownym pojawieniem się przejścia granicznego w nauczaniu matematyki w szkole ponadpodstawowej, w szczególności różne poziomy zrozumienia pojęć analizy matematycznej:
- ciągi nieskończone i ich własności,
- ciągi arytmetyczne i geometryczne,
- granica ciągu, właściwa i niewłaściwa, oraz własności ciągów zbieżnych i rozbieżnych do nieskończoności
- granica funkcji, ciągłość, asymptoty,
- pochodna funkcji w punkcie i jej interpretacje geometryczna i fizyczna,
- funkcja pochodna i jej własności,
- przykłady zastosowań rachunku różniczkowego.
3. Sposoby wspierania szybszego rozwoju uczniów uzdolnionych. Studenci poznają na konkretnych przykładach różne formy oddziaływania nauczyciela na ucznia w celu
- pogłębienia rozumienia znanych mu pojęć,
- poszerzenia jego wiedzy,
- pobudzenia do twórczego myślenia,
- zainspirowania do zadawania pytań, stawiania hipotez i podejmowania prób ich rozstrzygania,
- przyzwyczajenia do krytycznego odbioru cudzego przekazu,
- przyzwyczajenia do precyzyjnego przekazu własnych myśli,
- przyzwyczajenia uczniów do współdziałania przy rozwiązywaniu problemów matematycznych.
Rozważania na temat pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi prowadzi się w ramach tematyki związanej z pojęciami wybranymi spośród wymienionych poniżej:
- indukcja, rekurencja, ciągi,
- podzielność, kongruencje,
- równania, równania diofantyczne, tożsamości algebraiczne,
- wielomiany,
- część całkowita liczby,
- średnie liczbowe, nierówności,
- elementy kombinatoryki, zasada szufladkowa Dirichleta,
- geometria trójkąta, wielokąty,
- zagadnienia parametryczne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie samodzielnych opracowań (weryfikacja efektów K1, K2, U2) oraz zapowiedzianych kolokwiów i sprawdzianów pisemnych (weryfikacja efektów W1, W2, U1).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Sz. Jeleński , Lilavati, WSiP, Warszawa 1992.
2. Sz. Jeleński , Śladami Pitagorasa, WSiP, Warszawa 1992.
3. Miniatury matematyczne - seria wydawnictwa "Aksjomat''.
4. Matematyka - czasopismo dla nauczycieli.
5. Podręczniki dla uczniów szkół średnich (obecnie obowiązujące i starsze).
Literatura uzupełniająca:
1. Olimpiada Matematyczna - materiały z olimpiad matematycznych w Polsce.
2. D. B. Fomin, Sankt-Petersburskie matematyczne olimpiady (ros.).
3. Matematyka w szkole - czasopismo dla nauczycieli (ros.).
4. Kwant- czasopismo (ros.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: