Konwersatorium dydaktyczne z matematyki
1000-M2KDY
Celem zajęć jest omówienie wybranych pojęć z zakresu treści kształcenia matematycznego w szkole ponadgimnazjalnej za pośrednictwem odpowiednio dobranych zadań. Takie podejście do matematyki szkolnej umożliwi:
1. systematyzację i uzupełnienie wiadomości oraz pogłębienie rozumienia wybranych treści matematycznych nauczanych w szkołach ponadgimnazjalnych,
2. ćwiczenie redakcji kompletnych rozwiązań ze świadomym stosowaniem praw logiki,
3. ćwiczenie w ocenianiu poprawności referowanych lub spisanych rozwiązań,
4. kolekcjonowanie rozmaitych rozwiązań oraz opisywanie użytego w rozwiązaniu aparatu pojęciowego,
5. komentowanie wartości metodycznej zadania (np. jego użyteczność dydaktyczną na danym etapie nauki, stopień trudności, sposoby wspomagania ucznia w procesie rozwiązywania, przewidywane błędy i sposoby zapobiegania im, budowanie różnego typu zadań pokrewnych itp.)
Całkowity nakład pracy studenta
30 godz. - uczestnictwo w konwersatorium
30 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć
30 godz. - praca własna - przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów
Razem: 90 godzin (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1. posiada pogłębioną wiedzę z zakresu podstawowych działów matematyki szkolnej: zna wybrane treści matematyczne nauczane w szkole ponadpodstawowej oraz ich szerszy kontekst matematyczny; zna różne typy zadań matematycznych i zdaje sobie sprawę z ich zróżnicowanej wartości metodycznej; zna cele i treści kształcenia matematycznego w szkole ponadpodstawowej; zna sposób kształtowania wybranych pojęć matematycznych w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej; wie, jakie treści nauczania sprawiają uczniowi największe trudności, zna typowe błędy uczniowskie. (K_W01)
W2. dobrze rozumie rolę i znaczenie konstrukcji szkolnych rozumowań matematycznych. (K_W02)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1. posiada umiejętność konstruowania rozumowań matematycznych, dowodzenia twierdzeń i doboru kontrprzykładów: rozwiązuje typowe zadania z wybranych działów matematyki nauczanych na poziomie szkoły ponadpodstawowej i zapisuje rozwiązania w komunikatywny sposób opatrując pełnym komentarzem; obudowuje zadania szerszym komentarzem merytorycznym i metodycznym; ocenia poprawność rozwiązania zadania, proponuje system punktacji dla rozwiązania; dobiera i zestawia zadania w cykle zadań z wyraźnie zamierzonym celem dydaktycznym. (K_U01)
U2. skutecznie przekazuje innym osiągnięcia matematyki w zrozumiały sposób; dostosowuje poziom i formę prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy, wskazuje w rozwiązaniach trudne miejsca i tworzy dla nich obudowę w postaci wskazówek, pytań naprowadzających, zadań lub cykli zadań naprowadzających na rozwiązanie, wskazuje różne metody rozwiązywania konkretnego zadania i klasyfikuje je według stopnia trudności. (K_U11)
U3. jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. (K_U14)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1. przestrzega zasad i norm obowiązujących nauczyciela matematyki (K_K01)
K2. wypełnia zobowiązania społeczne, służy innym swoją wiedzą i umiejętnościami (K_K02)
K3. krytycznie ocenia swoją wiedzę i doskonali się z wykorzystaniem różnych źródeł informacji (K_K03).
Metody dydaktyczne
Metody: problemowa, ćwiczeniowa, seminaryjna.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Przedmiot obowiązkowy dla wszystkich studentów I roku studiów II stopnia o specjalności Nauczanie matematyki, Nauczanie matematyki i informatyki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Na ocenę składają się:
- wyniki kolokwiów lub krótszych pisemnych sprawdzianów o tematyce powiązanej z omawianymi na zajęciach zagadnieniami - W1, W2, U1, U2, U3;
- ocenione pisemne prace domowe zawierające rozwiązanie wybranych typów szkolnych zadań matematycznych lub omówienia wskazanych problemów metodycznych - W1, W2, U1, U2, U3;
- aktywność studenta na zajęciach, w szczególności jego umiejętność referowania szkolnych zagadnień matematycznych oraz komentarzy metodycznych.
Literatura
Cykle podręczników do szkół licealnych, aktualne i sprzed reformy, oraz wszelkie zbiory zadań dla szkół ponadpodstawowych.
Arkusze maturalne oraz publikacje Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: