Prowadzony w
cyklach:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
Kod ISCED: 0541
Punkty ECTS:
6
Język:
polski
Organizowany przez:
Wydział Matematyki i Informatyki
Geometria II 1000-M2Geom-II
- Okręgi i czworokąty. Warunki konieczne i dostateczne wpisania okręgu w czworokąt oraz opisania okręgu na czworokącie.
- Metoda liczb zespolonych, rola okręgu jednostkowego w dowodzeniu twierdzeń o trójkątach i czworokątach.
- Izometrie płaszczyzny euklidesowej. Symetrie osiowe, środkowa, translacje, obroty i ich złożenia. Generowanie grupy wszystkich izometrii przez symetrie osiowe. Grupy izometrii własnych wybranych figur płaskich.
- Podobieństwa płaszczyzny euklidesowej. Twierdzenie o strukturze grupy podobieństw, rola jednokładności. Niezmienniki podobieństw i ich zastosowania do rozwiązywania zadań.
- Przekształcenia afiniczne płaszczyzny euklidesowej. Powinowactwa osiowe, konstruowanie obrazów w powinowactwie o zadanej osi i wektorze, wyznaczanie obrazów figur w powinowactwach osiowych. Niezmienniki przekształceń afinicznych i ich zastosowania do rozwiązywania zadań.
- Inwersje względem okręgu. Konstrukcyjne znajdowanie obrazów, obrazy prostych i okręgów. Zastosowania: twierdzenie Ptolemeusza, wzór Eulera na obliczanie odległości pomiędzy środkami okręgu opisanego i wpisanego (dopisanych), miejsca geometryczne.
- Parabola i jej własności. Konstruowanie punktów paraboli o znanym ognisku i kierownicy na danych prostych, konstruowanie stycznych do paraboli. Kreślenie paraboli. Parabole związane z trójkątem.
Całkowity nakład pracy studenta
30 godzin wykładu
30 godzin ćwiczeń
60 godzin przygotowanie do ćwiczeń, rozwiązywanie zadań domowych, przygotowanie do kolokwiów (2 kolokwia)
39 godzin przygotowanie do egzaminu
1 godzina egzamin
Łącznie 160 godz.
6 pkt. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1. zna metody i twierdzenia geometrii płaskiej:
- twierdzenia dotyczące czworokątów i okręgów,
- niezmienniki izometrii, podobieństw i przekształceń afinicznych oraz ich rolę w rozwiązywaniu zadań geometrycznych (metoda przekształceń),
- odbicie symetryczne względem okręgu (inwersja) i jej własności,
- zalety, możliwości i ograniczenia komputerowych programów w ilustrowaniu (animacje) zależności geometrycznych (K_W01);
W2. Dobrze rozumie rolę i znaczenie konstrukcji rozumowań matematycznych (K_W02).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1. posiada umiejętność konstruowania rozumowań matematycznych, dowodzenia twierdzeń i doboru kontrprzykładów, potrafi rozwiązywać zagadnienia geometrii płaskiej o różnym stopniu trudności, głównie związane z geometrią trójkąta i okręgów (K_U01);
U2. potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułuje twierdzenia i definicje (K_U02)
U3. skutecznie przekazuje innym osiągnięcia matematyki w zrozumiały sposób; dostosowuje poziom i formę prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy (K_U11)
U4. jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. (K_U14)
U5. wykorzystuje program GeoGebra do stawiania hipotez w zadaniach geometrycznych (K_U05)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1. przestrzega zasad i norm obowiązujących nauczyciela matematyki (K_K01)
K2. wypełnia zobowiązania społeczne, służy innym swoją wiedzą i umiejętnościami (K_K02)
K3. krytycznie ocenia swoją wiedzę i doskonali się z wykorzystaniem różnych źródeł informacji (K_K03)
Metody dydaktyczne
Wykład i ćwiczenia prowadzone metodą tradycyjną, jednakże pewne zagadnienia zobrazowane zostaną za pomocą programu komputerowego GeoGebra.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu Geometria I
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę - dwa kolokwia: W1, U1, U2, U3 oraz egzamin ustny: W1, W2, U1, U2.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa:
- S. I. Zetel, Geometria trójkąta, PWN, Warszawa,
- H. S. M. Coxeter, Wstęp do geometrii dawnej i nowej, PWN, Warszawa,
- A. Sendlewski, Magia okręgu jednostkowego, Miniatury Matematyczne 32, Aksjomat Toruń,
- A. Sendlewski, O paraboli bez wzorów i równań, Miniatury Matematyczne 71, Aksjomat Toruń,
- Z. Bobiński, Średnie liczbowe i nierówności, Miniatury Matematyczne 22, Aksjomat Toruń,
- J. Bednarczuk, Urok przekształceń afinicznych, WSiP, Warszawa,
- P. S. Modienow, A. S. Parchomienko, Przekształcenia geometryczne, PZWS, Warszawa,
Literatura uzupełniająca:
- V. V. Prasolov, Zadaczi po planimetrii (po rosyjsku), tom 1, 2, Nauka, Moskwa,
- I. F. Szarigin, Zadaczi po geometrii - planimetria (po rosyjsku), Nauka, Moskwa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: