Prowadzony w
cyklach:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
Kod ISCED: 0541
Punkty ECTS:
6
Język:
polski
Organizowany przez:
Wydział Matematyki i Informatyki
Wstęp do matematyki 1000-M1WDMn
- Wstępne uwagi o matematyce.
- Rachunek zdań: zdania proste i zdania złożone, wartość logiczna zdania, tautologie, metoda zero-jedynkowa.
- Rachunek kwantyfikatorów: funkcje zdaniowe i kwantyfikatory, funkcje zdaniowe wielu zmiennych, prawa rachunku kwantyfikatorów.
- Twierdzenia i dowody: dowody dedukcyjne, redukcyjne i przez przypadki, dowody "nie wprost" i "przez sprzeczność", metoda indukcji matematycznej.
- Zbiory: działania na zbiorach, iloczyn kartezjański, działania uogólnione.
- Funkcje: funkcje różnowartościowe, ,,na" i wzajemnie jednoznaczne, składanie funkcji, funkcja odwrotna, obraz i przeciwobraz zbioru poprzez funkcję.
- Relacje: własności relacji binarnych, funkcje jako relacje, grafy i macierze relacji binarnych, relacje częściowego porządku, elementy ekstremalne, porządek liniowy, gęsty i ciągły, zbiory dobrze uporządkowane, relacje równoważności, zasada abstrakcji, zbiór ilorazowy.
- Teoria mocy: zbiory skończone i nieskończone, równoliczność zbiorów, pojęcie liczby kardynalnej, zbiory przeliczalne, zbiory mocy continuum, twierdzenie Cantora, twierdzenie Cantora - Bernsteina.
- Aksjomaty teorii mnogości: informacja o lemacie Kuratowskiego - Zorna, pewniku wyboru i aksjomatyce Zermelo - Fraenkla.
- Konstrukcje zbiorów liczbowych: konstrukcja zbioru liczb wymiernych i zbioru liczb całkowitych, informacja o konstrukcjach zbioru liczb rzeczywistych, zbiór liczb naturalnych, aksjomatyka Peana.
Całkowity nakład pracy studenta
30 godz. – wykład,
30 godz. - ćwiczenia,
50 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury,
40 godz. praca własna - przygotowanie do egzaminu,
5 godz. - zaliczenie ćwiczeń i egzamin.
RAZEM: 155 godz.
6 pkt. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna wybrane pojęcia i metody logiki matematycznej i teorii mnogości (K_W03).
W2: Zna podstawowe pojęcia, twierdzenia i przykłady dotyczące działań na zbiorach oraz ogólnych własności funkcji i relacji (K_W03).
W3: Zna konstrukcję podstawowych obiektów matematycznych (K_W02).
W4: Rozumie rolę dowodu w matematyce (K_W02).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posługuje się rachunkiem zdań i kwantyfikatorów, potrafi poprawnie używać kwantyfikatorów również w języku potocznym, umie stosować system logiki klasycznej (K_U02).
U2: Potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje (K_U01).
U3: Umie prowadzić łatwe i średnio trudne dowody metodą indukcji zupełnej (K_U03).
U4: Posługuje się językiem teorii mnogości, rozróżnia podstawowe rodzaje nieskończoności i umie zilustrować je przykładami (K_U04, K_U05).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przekazuje innym swoją wiedzę i przemyślenia w zrozumiały sposób, właściwie rozumie sformułowania pytań i problemów, poprawnie posługuje się terminologią fachową (K_K02,K_K03).
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z wykładu, zaliczenie ćwiczeń na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa:
- J. Kraszewski, Wstęp do matematyki, WNT, Warszawa 2007.
- H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN, Warszawa (wiele wydań).
- W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN, Warszawa (wiele wydań).
Literatura uzupełniająca:
- W. Guzicki, P. Zakrzewski, Wykłady ze wstępu do matematyki, PWN, Warszawa 2005.
- W. Guzicki, P. Zakrzewski, Wstęp do matematyki: zbiór zadań, PWN, Warszawa 2005.
- R. Murawski, K. Świrydowicz, Wstęp do teorii mnogości, Wydawnictwo UAM, Poznań 2006.
- J. Musielak, Wstęp do matematyki, PWN, Warszawa 1970.
- K. Ross, Ch. Wright, Matematyka dyskretna, PWN, Warszawa 2005.
- G. Chartrand, A. Polimeni, P. Zhang, Mathematical Proofs: A Transition to Advanced Mathematics, Pearson, 2012.
- R. Bond, W. Keane, An Introduction to Abstract Mathematics, Waveland Pr Inc, 2007.
- Richard Hammack, Book of proof, Virginia Commonwealth University,
(link).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: