Prowadzony w
cyklach:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
Kod ISCED: 0541
Punkty ECTS:
6
Język:
polski
Organizowany przez:
Wydział Matematyki i Informatyki
Szkolna pracownia komputerowa 1000-M1SPK
- Rola i zadania opiekuna szkolnej pracowni komputerowej.
- Instalacja systemu (Windows, Linux) i oprogramowania (oprogramowanie komercyjne, gnu, free). Konfiguracja sieci.
- Rozwiązywanie problemów sprzętowych, instalacje sterowników.
- Tworzenie kopi zapasowych i odtwarzanie systemu po awarii.
- Podstawowe zadania związane z bezpieczeństwem systemu (sposoby aktualizacji systemu, ochrona antywirusowa, itp.)
- Zarządzanie zasobami systemu. (udziały dyskowe, konta użytkowników, itp.)
- Lokalny serwer http. Instalacja i konfiguracja serwera Apache.
- Publikowanie materiałów dydaktycznych na serwerze lokalnym
(HTML, PHP, SQL, JAVA).
- Otwarte platformy zdalnego nauczania (budowa, konfiguracja i instalacja).
Całkowity nakład pracy studenta
30 godzin ćwiczeń laboratoryjnych,
10 godzin przygotowanie do ćwiczeń,
20 godzin wykonanie projektu zaliczeniowego.
razem 60 = 2 pkt . ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Po zakończeniu przedmiotu student:
W1. zna prawa i obowiązki opiekuna szkolnej pracowni komputerowej (K_W08, K_W09)
W2. posiada wiedzę niezbędną do administrowania systemem pracowni komputerowej w zakresie podstawowym (K_W07 i K_W09).
W3. zna oprogramowanie dydaktyczne wspomagające nauczanie matematyki i informatyki oraz zasady pracy na elektronicznej platformie wspomagania zajęć oraz środowiska w chmurze przeznaczone do pracy i nauczania w trybie zdalnym (K_W07, K_W10)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. konfiguruje system komputerowy lub inne urządzenie cyfrowe zgodnie ze potrzebami poszczególnych przedmiotów w szkole, w tym do pracy w sieci (K_U24, K_U26)
U2. instaluje i konfiguruje środowisko programistyczne i inne oprogramowanie wspomagające pracę dydaktyczną z zakresu matematyki i informatyki(K_U24)
U3. pracuje na elektronicznej platformie wspomagania zajęć; umieszcza materiały dydaktyczne i definiuje aktywności dla ucznia, wykorzystuje aplikacje w chmurze do pracy zespołowej i nauczania zdalnego (K_U23, K_U24)
U4. umie dostosować laboratorium do aktualnych potrzeb szkoły (zakładanie nowych grup roboczych i kont dla uczestników tych grup, konfigurowanie uprawnień) (K_U24)
U5. potrafi zadbać o sprawność i bezpieczeństwo działania systemu laboratoryjnego (aktualizacje systemu, zabezpieczenia antywirusowe, tworzenie kopii zapasowych, odtwarzanie systemu, usuwanie drobnych awarii systemu), (K_U09)
U6. potrafi zaprojektować i wykonać prosty serwis dydaktyczny z wykorzystaniem wybranych technik webowych(K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. odpowiedzialnie zarządza sprzętem i jego zasobami w pracowni komputerowej, (K_K04)
K2. zapewnia uczniom i nauczycielom bezpieczeństwo pracy ze sprzętem w pracowni szkolnej, (K_K02)
K3. pracując z zasobami z różnych źródeł przestrzega prawa autorskiego i posługuje się oprogramowaniem na odpowiednich licencjach (K_K01)
K4. pomaga nauczycielom i uczniom chronić swój wizerunek w sieci (K_K03, K_K02)
Metody dydaktyczne
Laboratorium kończy się zaliczeniem.
Student jest zobowiązany realizację zadań wchodzących w skład projektu praktycznego a wymagających wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych wymienionych w punktach W1-W2, U1-U6, K1-K4
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- projektu
- sytuacyjna
- laboratoryjna
- projektu
- sytuacyjna
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotów informatycznych przewidzianych programem studiów 1 i 2 roku.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności i wykonanego indywidualnie projektu praktycznego obejmującego swoim zakresem jeden z zaproponowanych scenariuszy konfiguracji w szkolnej infrastrukturze pracowni komputerowej o znaczeniu lokalnym oraz części jej zasobów dostępnych zdalnie.
Literatura
- Preston Gralla, System Windows. Najlepsze rozwiązania, Helion 2008.
- Bartosz Danowski, Windows XP. Instalacja i naprawa. Ćwiczenia praktyczne, Helion 2005
- Olaf Kirch, Terry Dawson, Linux Network Administrator's Guide,
O'Reilly Media 2000
http://oreilly.com/openbook/linag2/book/index.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: