Psychologia II
1000-M1Psych2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem:
– ćwiczenia: 30 godzin
Praca własna studenta:
– czytanie wskazanej literatury do zajęć, zrealizowanie 5 zadań: 30 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;
B.1.W2. zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, obniżenia nastroju, depresji;
B.1.W3. zachowania społeczne i ich uwarunkowania, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;
B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;
B.1.W5. indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i
nauczycielskie wypalenie zawodowe.
Wymienione efekty realizują szczegółowe efekty kształcenia wymienione w Rozporządzeniu MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - Przygotowanie psycholigiczno- pedagogiczne, grupa przedmiotów B Psychologia.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami.
B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie
świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób.
Wymienione efekty realizują szczegółowe efekty kształcenia wymienione w Rozporządzeniu MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - Przygotowanie psycholigiczno- pedagogiczne, grupa przedmiotów B Psychologia.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Wymienione efekty realizują szczegółowe efekty kształcenia wymienione w Rozporządzeniu MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela - Przygotowanie psycholigiczno- pedagogiczne, grupa przedmiotów B Psychologia.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Udział w wykładzie z przedmiotu: Podstawy psychologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Terminowe zrealizowanie i zamieszczenie na Platformie Moodle 5 zadań odnoszących się do zagadnień omawianych w ramach zajęć.
Literatura
Butcher James N., Hooley Jill M., Mineka Susan. Psychologia zaburzeń, Wydawca: GWP PROFESJONALNE, 2020.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon. Gdynia 2009.
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. Psychologia rozwoju człowieka, GWP, 2016.
Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992.
Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995.
Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008.
Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006.
Kretschmann R. i in., Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004.
Pijarowska R., Seweryńska A.M., Sztuka prezentacji. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2009.
Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: