Psychologia I
1000-M1Psych1
1. Pojęcie rozwoju. Rozwój przez całe życie.
2. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości:
3. Progi edukacyjne. Zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej, wybory edukacyjne i zawodowe. Ambicje i aspiracje. Motywacja.
4. Kontakty społeczne ucznia.
Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i nauczycielami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica.
5. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Wykluczenie. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje.
6. Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania. Obniżenie nastroju, depresja. Próby samobójcze. Zaburzenia zachowania.
7. Znaczenie edukacji dla dalszego rozwoju.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w zajęciach = 30h - 1 pkt
Konsultacje z prowadzącym przedmiot = 15h - 0,5 pkt
Przygotowanie do zajęć = 15h - 0,5 pt
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i
przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć,
rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i
uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji,
temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;
B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój
fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie,
mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny,
zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji
psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w
kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych,
teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów,
zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych
uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji,
krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a
także kształtowania się stylu życia;
B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich
uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i
uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie
się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w
komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się
uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji
− autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną,
porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach
konfliktowych;
B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia
w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z
uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i
strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju
uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i
metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;
B.1.W5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela –
identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i
nauczycielskie wypalenie zawodowe.
Efekty uczenia się - umiejętności
B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące:
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające:
- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- referatu
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach oraz kolokwium (test) on line na Platformie Moodle:
PRÓG PUNKTÓW:
dstateczny: 51-60%,
61-70% - dostateczny plus,
71-80% - dobry,
81-90% - dobry plus,
91-100% - bardzo dobry.
Literatura
Brzezińska A. I. (2012), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Kendall P. C. (2016), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Senejko A., Oleszkowicz A. (2013), Psychologia dorastania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Senejko A. (2010), Obrona psychologiczna jako narzędzie rozwoju. Na przykłądzie adolescencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Trempała J. (2017), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: