Psychologia
1000-M1Psych
Treści programowe:
Wykład:
1. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej. Okres młodszy szkolny i okres adolescencji. Specyfika funkcjonowania dzieci i młodzieży w tych okresach rozwojowych.
2. Wybrane zagadnienia z psychopatologii rozwojowej. Trudności rozwojowe. Zaburzenia i choroby psychiczne: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania. Uczeń w spectrum autyzmu. Uczeń z trudnościami w koncentracji uwagi. Problem żałoby i straty. Możliwości wsparcia ucznia z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego.
3. Praca z rodziną ucznia. Rodzina funkcjonalna a rodzina dysfunkcjonalna. Współpraca z rodziną i instytucjami pomocowymi. Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze w szkole - zasady ich tworzenia. Komunikacja nauczyciel-rodzic.
Ćwiczenia:
Na podstawie 1 punktu wykładu:
1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych oraz rozwoju człowieka w ciągu życia
2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści.
Na podstawie pkt 2 wykładu:
3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych.
4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności.
Na podstawie punktu 3 wykładu:
7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp.
|
W cyklu 2024/25L:
Wykład: 1. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej. Okres młodszy szkolny i okres adolescencji. Specyfika funkcjonowania dzieci i młodzieży w tych okresach rozwojowych.
2. Wybrane zagadnienia z psychopatologii rozwojowej. Trudności rozwojowe. Zaburzenia i choroby psychiczne: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania. Uczeń w spectrum autyzmu. Uczeń z trudnościami w koncentracji uwagi. Problem żałoby i straty. Możliwości wsparcia ucznia z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego.
3. Praca z rodziną ucznia. Rodzina funkcjonalna a rodzina dysfunkcjonalna. Współpraca z rodziną i instytucjami pomocowymi. Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze w szkole - zasady ich tworzenia. Komunikacja nauczyciel-rodzic.
Ćwiczenia: Na podstawie treści wykładu pkt 1: 1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych. 2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści. Na podstawie pkt 2 wykładu: 3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych. 4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności. Na podstawie pkt 3 wykładu: 7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp.
|
W cyklu 2025/26L:
Wykład: 1. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej. Okres młodszy szkolny i okres adolescencji. Specyfika funkcjonowania dzieci i młodzieży w tych okresach rozwojowych.
2. Wybrane zagadnienia z psychopatologii rozwojowej. Trudności rozwojowe. Zaburzenia i choroby psychiczne: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania. Uczeń w spectrum autyzmu. Uczeń z trudnościami w koncentracji uwagi. Problem żałoby i straty. Możliwości wsparcia ucznia z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego.
3. Praca z rodziną ucznia. Rodzina funkcjonalna a rodzina dysfunkcjonalna. Współpraca z rodziną i instytucjami pomocowymi. Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze w szkole - zasady ich tworzenia. Komunikacja nauczyciel-rodzic.
Ćwiczenia: Na podstawie treści wykładu pkt 1: 1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych. 2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści. Na podstawie pkt 2 wykładu: 3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych. 4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności. Na podstawie pkt 3 wykładu: 7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy:
- udział w ćwiczeniach - 15 godzin
- udział w wykładzie - 15 godzin
Przygotowanie się:
- do zajęć - 10 godzin
- do egzaminu - 15 godzin
Łącznie: 30 +25= 55 (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Wykład i ćwiczenia:
Student zna:
B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów,
zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia;
B.1. W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji. W tym informacje na temat różnych zachowań społecznych, komunikacji interpersonalnej, stresu i frustracji oraz sposobów radzenia sobie z nimi. Ma wiedze na temat rodzajów komunikacji, barier jakie występują w komunikowaniu się i przeciwdziałaniu oraz niwelowaniu tych barier. Zna techniki skutecznej komunikacji, autoprezentacji oraz ma wiedze na temat stereotypów i ich wpływu na postrzeganie grup i osób w sytuacjach konfliktowych.
Student:
B.1.W4. ma wiedze na temat procesów uczenia się oraz modeli uczenia się. Ma świadomość trudności jakie mogą wystąpić w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji. Ma wiedze na temat metod wspomagania rozwoju dziecka oraz technik i metod
usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami.
B.1.W5. opisuje zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: wie czym są zasoby własne w pracy. Ma świadomość czym jest wypalenie zawodowe nauczyciela i jak mu przeciwdziałać.
Efekty uczenia się - umiejętności
Wykład i ćwiczenia:
Student potrafi:
B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
Student:
B.1.U5. analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
B.1.U7. radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
B.1.U8. planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Wykład i ćwiczenia:
Student:
B.1. K1. posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;
B.1.K2. posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Metody dydaktyczne
Wykład:
Metoda dydaktyczna podająca:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda
pomysłów, gry edukacyjne, obserwacja
- Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, drama, inscenizacja
- Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka
- Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- stolików eksperckich
- seminaryjna
- studium przypadku
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Posiadanie podstawowej wiedzy o relacjach międzyludzkich i z zakresu psychologii
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Metody oceniania:
Wykład: egzamin pisemny- B.1.W2., B.1.W3., B.1.W4.,B.1.W5.,B.1.U1., B.1.U2.,B.1.U3; B.1.U4., B.1.U5; B.1.K1; B.1.K2.
Ćwiczenia:
- aktywności studenta na zajęciach: przygotowanie do dyskusji na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz przesłanych materiałów; uczestniczenie aktywne w proponowanych ćwiczeniach, przygotowywanie na podstawie ustalonych reguł i tematu scenariusza zajęć dla uczniów - 40%
B.1.U3; B.1.U4., B.1.U5; B.1.U7., B.1.U8; B.1.K1; B.1.K2.
- kolokwium końcowe - 60% - B.1.W2., B.1.W3., B.1.W4.,B.1.W5.,B.1.U1., B.1.U2.,B.1.U3; B.1.U4., B.1.U5;
Praktyki zawodowe
Literatura
Bibliografia do zajęć: student zapoznaje się z wybraną pozycją:
Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ.
Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.
Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP.
Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin.
- Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar.
- Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls.
- Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
- Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin.
- Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ.
- Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP.
- Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska.
- Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP.
- Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina.
- Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN.
- Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL.
- Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar
- Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia.
- Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/.
|
W cyklu 2024/25L:
Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/.
|
W cyklu 2025/26L:
Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: