Pedagogika I 1000-M1Pedag1
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów:
1. Wprowadzenie do pedagogiki - podstawowe pojęcia
2. Przegląd głównych kierunków i prądów pedagogicznych
3. Wiedza o wychowaniu - pojęcie, cele, cechy, ideał wychowania, wartości, zasady, metody, formy, trudności
4. Przestrzeń szkoły jako przedmiot namysłu naukowego; architektura i edukacja w ujęciu antropologicznym
5. Przemoc symboliczna i ukryty program
6. Edukacja alternatywna i innowacje edukacyjne
7. Podstawy diagnozy pedagogicznej (środowisko szkolne i rodzinne)
8. Rozwój - podstawowe pojęcia, definicje, fakty; zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania
9. Wybrane wizje szkoły w obrazach filmowych (wizja herbartowska i romantyczna)
10. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zasady pracy, wyzwania, uwarunkowania, proces
11. Wychowanie endemiczne - przykład badań etnograficznych w zborach amiszów w USA
PLUS
1. Mity edukacyjne - dekonstrukcja
2. Zasady rekonstrukcji edukacji - ujęcie Johna Holta (praca zespołowa nad autorską listą zasad zasadniczej przebudowy edukacji)
3. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego
W cyklu 2022/23L:
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody integracyjne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się pisemnym egzaminem.
Na egzaminie obowiązuje znajomość treści wykładów oraz treści literatury.
TERMIN EGZAMINU: 3 LIPCA 2023 R., 11:45
Wymagany próg na ocenę dostateczną: 51-60%,
61-70% - dostateczny plus,
71-80% - dobry,
81-90% - dobry plus,
91-100% - bardzo dobry.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami).
2. Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.
3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły.
4. Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, [w:] Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 13, 101-114.
5. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, [w] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4(178)2011.
6. Kwieciński Z., Pedagogie postu..., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, s. 203.
7. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego YT - „Edukacja alternatywna. Próba syntezy i określenie współczesnej roli: https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ
8. Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014.
http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf
(Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji)
9. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/
(przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych)
10. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011.
11. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007.
https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf
12. Skibska J., Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych.
13. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty).
14. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012.
a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145.
b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155.
c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99.
d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229.
Literatura uzupełniająca:
1. Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: