Pedagogika
1000-M1Pedag
Wykład:
Wykład zwiera treści z zakresu pedagogiki jako nauka i jej subdyscyplin pedagogicznych, pojęć i kategorii pedagogicznych, hominizacji osobniczej, wychowanie człowieka w cyklu życia, uczestników procesu edukacji, dobrostanu uczniów i nauczycieli
Ćwiczenia:
Celem przedmiotu jest stworzenie przestrzeni do rozmowy ze studentami i studentkami na temat pracy wychowawczej nauczycieli. Konfrontacja wiedzy z praktyką edukacyjną w wybranych obszarach:
KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA, KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH,
KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH.
I WPROWADZENIE w tematykę zajęć. Podział obowiązków.
1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela.
II KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA:
2. Rozwój w okresie adolescencji i dorosłości:
-formy aktywności,
-nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca,
-poszerzanie autonomii i samodzielności,
-tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi,
-stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno- kulturalnego młodzieży, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.
Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.
III KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH:
3.Praca opiekuńczo- wychowawcza nauczyciela:
- program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, edukacja zdrowotna.
4. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów,
5. Bezpieczeństwo uczniów w szkole i po za jej terenem ( zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia ucznia, edukacja dla bezpieczeństwa- dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
IV KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH:
6. Określanie potencjału ucznia.
7. Studium przypadku.
W cyklu 2023/24L:
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli - profilaktyka 2. Projekty naukowe Instytutu Badań Edukacyjnych - codzienność szkolna i edukacyjna wartość dodana (kowarianty skuteczności nauczania) 3. Perspektywa naukowa w pedagogice - poznanie naukowe w pedagogice 4. Jakość pracy szkoły - metody i kryteria ewaluacji 5. Zagadnienia pedeutologiczne - planowanie kariery, profilaktyka wypalenia zawodowego, uwarunkowania sukcesu, etyka w pracy nauczyciela, odpowiedzialność prawna 6. Wpływ społeczny - jako trwały element pracy badaczy Egzamin w formie ustnej, wg oddzielnego dla każdego kierunku studiów terminarza; egzamin zespołowy ,zespoły 3-4 osobowe, preferowana interdyscyplinarność.
|
W cyklu 2024/25L:
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Pedagogika jako nauka i jej subdyscypliny pedagogiczne. 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Proces rozwoju, socjalizacji, wychowania /dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 4. Wychowanie człowieka w cyklu życia 5. Uczestnicy procesu edukacji. 7. Innowacyjny i autokreacyjny wymiar pracy nauczyciela 8. Dobrostan uczniów i nauczycieli
|
W cyklu 2025/26L:
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Pedagogika jako nauka i jej subdyscypliny pedagogiczne. 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Proces rozwoju, socjalizacji, wychowania /dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 4. Wychowanie człowieka w cyklu życia 5. Uczestnicy procesu edukacji. 7. Innowacyjny i autokreacyjny wymiar pracy nauczyciela 8. Dobrostan uczniów i nauczycieli
|
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w zajęciach:
- wykłady - 15 godzin
- ćwiczenia - 15 godzin
Praca własna studenta:
- przygotowanie się do zajęć i czytanie lektur - 15 godzin
- przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin
Łącznie 30 +25 godzin = 55 godzin (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Wykład i ćwiczenia:
Wykład i ćwiczenia:
Student zna
B2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole
ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich
funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami;
B.2.W5. sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Efekty uczenia się - umiejętności
Wykład i ćwiczenia:
Student potrafi:
B.2.U1. wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów;
B.2.U2. zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;
B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
B.2.U5. rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;
B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;
B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Wykład i ćwiczenia:
Student jest gotów do:
B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;
B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące (pomiar w terenie, projekt, laboratorium społeczne), wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- seminaryjna
- projektu
- laboratoryjna
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
WYKŁAD:
- egzamin pisemny: B.2.W4., , B2. W5; B.2.U. 2, B.2.U.4 B.2.U5., B.2.U6., B.2.U7; , B.2.K3. plus praca zaliczniowa
ĆWICZENIA:
- Obecność, aktywność. Przygotowanie prezentacji i zadań dla grupy. B.2.U1., B.2.U2., B.2.U3., B.2.U4., B.2.U5., B.2.U6., B.2.U7; B.2.K2., B.2.K3., B.2.K4.
- Test zaliczeniowy. B.2.W2., B.2.W4., B.2.W5,
Praktyki zawodowe
Literatura
Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, Tom III, Logos edukacji, 184-210.
Uniewska A., O jakości pracy szkoły, Toruń 2013.
Lorek K., Nauczyciel (zdolny) w przestrzeni współczesnej edukacji, Kalisz 2011.
Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021.
Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice ogólnej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013.
Rubacha K.,Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: 1. PODRĘCZNIK DO KONSTRUOWANIA BADAŃ NAD WPŁYWEM SPOŁECZNYM https://polon.nauka.gov.pl/pomoc/knowledge-base/podrecznik-dla-ekspertow-oraz-ewaluowanych-podmiotow-w-zakresie-opisu-wplywu-dzialalnosci-naukowej-na-funkcjonowania-spoleczenstwa-i-gospodarki/ 2. Dowolne podręczniki i publikacje naukowe dotyczące metodologii badań społecznych/edukacyjnych.
3. Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/seria_profilaktyka_Zapobieganie_samobojstwom_dzieci_i_mlodziezy.pdf 4. Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2020, (pdf na stronie MEN) - Link: https://www.gov.pl/web/edukacja/bezpieczenstwo-fizyczne-i-cyfrowe-uczniow--poradnik-men 5. Kowarianty skutecznego nauczania i edukacyjna wartość dodana https://www.researchgate.net/profile/Roman-Dolata/publication/283725266_Kowarianty_efektywnosci_nauczania_Wyniki_badania_w_klasach_IV-VI/links/5848a0a308ae61f75de35682/Kowarianty-efektywnosci-nauczania-Wyniki-badania-w-klasach-IV-VI.pdf 6. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, Tom III, Logos edukacji, 184-210. 7. Uniewska A., O jakości pracy szkoły, Toruń 2013. 8. Lorek K., Nauczyciel (zdolny) w przestrzeni współczesnej edukacji, Kalisz 2011.
Literatura uzupełniająca: Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021. Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice ogólnej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013. Rubacha K.,Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa:
R. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. R. Schulz, Wykłady z pedagogiki ogólnej, Toruń, 2003,-2009 t.1, 2,3,. M. Debesse, Etapy wychowania, Warszawa 1996. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019. R.Cybulska, H.Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji. Warszawa 2017. J.M. Łukasik, K. Jagielska, N.G. Pikuła, Rozwój nauczyciela, Kraków 2017. K. Słupek, Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno –pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Warszawa 2018. M.J. Szymański, Przyszłość edukacji. Przyszłość szkoły. Warszawa 2024.
|
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowa:
R. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. R. Schulz, Wykłady z pedagogiki ogólnej, Toruń, 2003,-2009 t.1, 2,3,. M. Debesse, Etapy wychowania, Warszawa 1996. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019. R.Cybulska, H.Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji. Warszawa 2017. J.M. Łukasik, K. Jagielska, N.G. Pikuła, Rozwój nauczyciela, Kraków 2017. K. Słupek, Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno –pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Warszawa 2018. M.J. Szymański, Przyszłość edukacji. Przyszłość szkoły. Warszawa 2024.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: