Pracownia przetwarzania dokumentów 1000-M1PPD
Program przedmiotu obejmuje najważniejsze zagadnienia związane z tworzeniem profesjonalnie wyglądających dokumentów tekstowych, w szczególności takich, które zawierają dużą ilość wzorów, równań, wykresów i innej zawartości matematycznej. Uczestnicy kursu nauczą się używać systemu składu tekstu LaTeX, który w świecie nauk ścisłych, od wielu lat jest standardowym narzędziem do przygotowywania referatów, prezentacji i prac naukowych.
Po krótkim omówieniu historii LaTeX-a i filozofii jego działania oraz przedstawieniu niezbędnych narzędzi informatycznych uczestnik kursu nauczy się tworzyć i formatować proste dokumenty tekstowe. Następnie pozna zasady poprawnego składu wzorów matematycznych oraz nauczy się wstawiać do tekstu otoczenia matematyczne takie jak twierdzenia i definicje, a także tworzyć do nich odnośniki. W kolejnej części kursu przedstawione zostaną metody tworzenia i umieszczania w tekście różnego rodzaju tabel i rysunków. Omówione zostaną również sposoby tworzenia grafiki matematycznej za pomocą pakietów i poleceń LaTeX-a. Ostatnia część kursu poświęcona została problematyce tworzenia bardziej rozbudowanych dokumentów, takich jak na przykład praca dyplomowa.
Zajęcia będą się odbywały w trybie zdalnym w formie kursu umieszczonego na platformie Moodle. Kurs ten zawiera kompendium wiedzy LaTeX-a, liczne przykłady i ćwiczenia oraz testy i zadania sprawdzające.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
• testy – W1, W2
• zadania – W1, W2, U1, U2
• rozmowa zaliczeniowa – W1, U1, K1
Kryteria oceniania:
zaliczenie bez oceny na podstawie spełnienia następujących warunków:
• Każdy test i każde zadanie należy wykonać tak, aby zdobyć co najmniej 30 procent maksymalnej liczby punktów.
• Suma zdobytych punktów (z wszystkich testów i zadań) musi stanowić co najmniej 50 procent łącznej liczby punktów.
• Po wykonaniu wszystkich testów i zadań należy umówić się na rozmowę zaliczeniową. Głównym celem rozmowy jest omówienie rozwiązań zadań i testów. Student musi umieć odpowiedzieć na pytania dotyczące wykonanych przez siebie zadań.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
- L. Lamport, LaTeX: System opracowywania dokumentów. Podręcznik i przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa 2004.
- B. Ziemkiewicz, J. Karłowska-Pik, LaTeX dla matematyków, UMK, Toruń 2013, latex.mat.umk.pl
- T. Oetiker, H. Partl, I. Hyna, E. Schlegl, Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX2e, 2007, dostępny online.
Literatura uzupełniająca:
- F. Mittelbach, M. Goossens, J. Braams, D. Carlisle, Ch. Rowley, The LaTeX Companion (2nd Edition), Addison-Wesley, Reading, Mass. 2004
- F. Mittelbach, M. Goossens, S. Rahtz, The LaTeX Graphics Companion (2nd Edition), Addison-Wesley, Reading, Mass. 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: