Metodyka nauczania matematyki I
1000-M1MM1
Konwersatorium
Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na poziomie klas IV-VIII szkoły podstawowej. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w szkole odbywając śródroczną praktykę.
1. Analiza doświadczeń zebranych przez studentów w trakcie śródrocznej praktyki w szkołach.
2. Struktura wiedzy przedmiotowej, dawne i aktualne podstawy programowe, analiza wybranych programów i cykli podręczników.
3. Tworzenie szczegółowych projektów lekcji nastawionych na rozwiązanie konkretnych problemów metodycznych.
4. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej.
5. Sposoby rozwiązywania wybranych (trudnych) problemów metodycznych matematyki szkolnej i ich praktyczne realizacje.
6. Zadanie i jego rola w nauczaniu matematyki.
7. Kształtowanie, utrwalanie i sprawdzanie określonych umiejętności przy pomocy odpowiednich ćwiczeń.
Praktyka śródroczna w szkole podstawowej
Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez
1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki w szkole podstawowej,
2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym ze szkolnym opiekunem praktyk,
3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich,
4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne
Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Całkowity nakład pracy studenta
Konwersatorium
30 godz. - uczestnictwo w konwersatorium
50 godz. - praca własna - przygotowanie do konwersatorium na bieżąco, przygotowanie scenariuszy i innych opracowań w formie pisemnej, studiowanie literatury, przygotowanie do kolokwium, przygotowanie do egzaminu, egzamin.
Razem: 80 godzin (3 ECTS)
Praktyka śródroczna
20 godz. - uczestnictwo w zajęciach szkolnych
2 godz. - konsultacje indywidualne przed prowadzeniem lekcji
28 godz. - praca własna - przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki.
Razem: 50 godzin (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki (1000-M1MM1) student osiąga następujące efekty kształcenia:
W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych przedmiotów szkolnych, a także w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału (K_W01);
W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki, zna kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki (K_W01);
W3. posiada zaawansowaną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej (K_W02);
Efekty uczenia się - umiejętności
Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1) student osiąga następujące efekty kształcenia:
U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania,
U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do nich właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z dziećmi, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł (K_U23, K_U24, K_U25)
U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy (K_U24),
U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne (K_U24).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1) student osiąga następujące efekty kształcenia:
K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) (K_K03),
K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań
pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych (K_K02),
K3. wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela (K_K04),
K4. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań
pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K02),
K5. przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły (K_K01).
Metody dydaktyczne
Konwersatorium:
1. zajęcia konwersatoryjne prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m.in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia,
Praktyka śródroczna:
1. obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz poprzez dyskusję zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych.
2. konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego.
3. samodzielne prowadzenie lekcji w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Przedmiot poprzedzony jest blokiem przedmiotów pedagogicznych.
Realizowany jest równolegle z przedmiotem Dydaktyka matematyki
1000-M1DYM.
Obowiązuje:
1. studentów studiów I stopnia, specjalności: Nauczanie matematyki, Nauczanie matematyki i informatyki w zakresie zajęć komputerowych,
2. studentów studiów II stopnia, specjalności Nauczanie matematyki, którzy ukończyli matematyczne studia licencjackie o specjalności nienauczycielskiej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1) składają się trzy elementy:
1. zaliczenie 1000-M1MM1-Konwersatorium - na ocenę,
2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M1MM1-Praktyka - bez oceny,
3. egzamin pisemny z Metodyki nauczania matematyki I.
Dodatkowo na egzaminie obowiązuje materiał z wykładu z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM).
Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach. Ocena z 1000-M1MM1-Konwersatorium wystawiana jest na podstawie ocen z wykonanych prac (np. scenariuszy zajęć w szkole, opracowań metodycznych zadań, kolokwium z definicji i twierdzeń matematyki szkolnej).
Zasady zaliczenia 1000-M1MM1-Praktyka opisuje regulamin praktyki śródrocznej dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne.
Praktyki zawodowe
W przypadku studiów nauczycielskich I stopnia z przedmiotem 1000-M1MM1 związana jest trzytygodniowa, 60-godzinna, (II rok nauczania matematyki) lub dwutygodniowa, 40-godzinna (II rok nauczania matematyki i informatyki w zakresie nauk komputerowych) ciągła praktyka przedmiotowo-metodyczna z matematyki. Praktykę tę studenci odbywają we wrześniu w szkołach podstawowych. Jest ona zaliczana jest w następnym roku akademickim.
W przypadku studiów nauczycielskich II stopnia po specjalnościach nienauczycielskich studentów obowiązuje analogiczna trzytygodniowa, 60-godzinna, ciągła praktyka przedmiotowo-metodyczna z matematyki. Praktykę tę studenci odbywają we wrześniu w szkole podstawowej. Jest ona zaliczana w następnym roku akademickim.
Regulamin praktyki ciągłej można znaleźć pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982.
2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP Warszawa 1977.
3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989.
4. S.Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.
5. Podstawa programowa nauczania matematyki.
Programy, podręcznik i zbiory zadań używane aktualnie w szkołach podstawowych oraz pomoce dydaktyczne sprzed reformy systemu edukacji.
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: