Metodyka nauczania informatyki I 1000-M1MI1
Konwersatorium ma strukturę dopasowaną do zreformowanego nauczania przedmiotów informatycznych w szkole podstawowej. Poświęcone jest nauce wypracowywania, poprzez praktyczne działanie, kompletu dokumentów wymaganych i wspomagających pracę nauczyciela informatyki (zajęć z komputerem). Zajęcia koncentrują się na I i II etapie edukacyjnym - analiza odpowiednich podstaw programowych pozwala na wytworzenie, drogą moderowanej dyskusji, koncepcji realizacji tych zajęć. Koncepcja jest z kolei podstawą konstrukcji programu nauczania i rozkładu materiału (planu nauczania).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- panelowa
- oxfordzka
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Głównym kryterium oceny studenta jest opinia szkolnego opiekuna praktyk o działalności dydaktycznej studenta w szkole w ramach śródrocznych praktyk przedmiotowo-metodycznych. Brana jest pod uwagę aktywność studenta w działaniu grupy konwersatoryjnej.
Praktyki zawodowe
Immanentną i niezwykle ważną częścią zajęć jest śródroczna praktyka przedmiotowo- metodyczna z informatyki w szkole (15 godzin).
Literatura
Literatura podstawowa:
Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce. 1, Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. 2, Jak uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie rozszerzonym, WSiP, Warszawa 2004.
E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Technologia Informacyjna: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie podstawowym, WSiP, Warszawa 2003.
Stanisław Juszczyk (red.), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
Andrzej Walat, Zarys dydaktyki informatyki, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
G. Koba, Informatyka dla liceum ogólnokształcącego: poradnik metodyczny, cz. 1, cz. 2, Migra, Wrocław 2003, 2004.
G. Koba, Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych: poradnik metodyczny, Migra, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: