Konwersatorium zadań matematycznych 1000-M1KZM
Podstawowa problematyka:
1. Zadanie i jego rola kształcąca, praktyczna i wychowawcza.
2. Różne klasyfikacje zadań.
3. Elementy metodyki rozwiązywania zadań - kształtowanie postaw a nie reguł.
4. Budowanie cykli zadań wokół wybranych pojęć z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności.
5. Organizacja i tematyka pracy koła matematycznego w szkole podstawowej.
Powyższe zagadnienia demonstruje się na przykładach wybranych z następującego zakresu tematycznego:
1. system dziesiątkowy i inne systemy pozycyjne,
2. elementy teorii podzielności,
3. proste równania diofantyczne,
4. równania,
5. schematy obliczeń procentowych,
6. elementy kombinatoryki,
7. zasada szufladkowa Dirichleta,
8. gry matematyczne i zadania logiczne,
9. wzory skróconego mnożenia w obliczeniach arytmetycznych i algebraicznych,
10. konstrukcje geometryczne itp.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę - wystawianą na podstawie końcowego kolokwium (W1-W3,U3,U4,K1) lub wykonanych opracowań (scenariusze zajęć koła matematycznego, cykle zadań budowane wokół wybranych pojęć) - U1,U2,K2, K3. W skład oceny końcowej wchodzi ponadto ocena aktywności w czasie zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Z. Bobiński, M. Kobus, A. Krause, P. Nodzyński, Liga Zadaniowa – 30 lat konkursu matematycznego; Aksjomat, Toruń, 2018.
2. Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Liga Zadaniowa – XX lat – Zadania wybrane; Aksjomat, Toruń, 2007.
3. Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Liga zadaniowa, wyd. "Aksjomat", Toruń 2004.
4. Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Koło matematyczne w gimnazjum, wyd. "Aksjomat", Toruń 2010.
5. S. Jeleński, Lilavati, WSiP, Warszawa 1992.
6. G. Polya, Jak to rozwiązać?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
5. Broszury poświęcone edycjom Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów - seria Wydawnictwa Szkolnego OMEGA. i Olimpiadzie Matematycznej Juniorów
6. Miniatury matematyczne - seria wydawnictwa "Aksjomat".
Literatura uzupełniająca:
1. Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Koło matematyczne w szkole podstawowej, wyd. "Aksjomat", Toruń 2008.
2. S. Jeleński , Śladami Pitagorasa, WSiP, Warszawa 1992.
3. Matematyka - czasopismo dla nauczycieli.
4. Matematyka w szkole - czasopismo dla nauczycieli (ros.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: