Konwersatorium problemów matematycznych II 1000-M1KPM2
Zajęcia dedykowane są studentom trzeciego roku kierunku matematyka stosowana (3mst) oraz trzeciego roku kierunku matematyka (3mat).
Na zajęciach będą dyskutowane ciekawe zadania i problemy dotyczące podstawowego materiału realizowanego na przedmiotach kursowych.
W semestrze zimowym będą poruszane następujące zagadnienia:
I. Całki wielokrotne.
1. Całki podwójne:
1.1 Obliczanie całek podwójnych (trudniejsze przykłady).
1.2 Zamiana zmiennych w całce podwójnej.
1.3 Obliczanie pól na płaszczyźnie za pomocą całki podwójnej.
1.4 Obliczanie objętości i pół powierzchni za pomocą całki podwójnej.
2. Całki potrójne:
2.1 Obliczanie całek potrójnych (trudniejsze przykłady).
2.2 Zamiana zmiennych: współrzędne sferyczne, walcowe i krzywoliniowe.
2.3 Obliczanie objętości obszarów.
II. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe.
1. Całki krzywoliniowe:
1.1 Całka krzywoliniowa skierowana.płaska.
1.2 Całka krzywoliniowa nieskierowana płaska.
1.3 Twierdzenie Greena
1.4 Całka krzywoliniowa skierowana.przestrzenna.
1.5 Całka krzywoliniowa nieskierowana przestrzenna.
2 Całki powierzchniowe:
2.1 Pola wektorowe w przestrzeni (rotacja, dywergencja).
2.2 Powierzchnie.
2.3 Całka powierzchniowa niezorientowana.
2.4 Całka powierzchniowa zorientowana.
2.5 Twierdzenie Gaussa-Ostrogradskiego.
2.6 Twierdzenie Stokesa.
W semestrze letnim będą poruszane następujące zagadnienia:
III. Teoria Miary.
1. Pojęcie miary.
2. Funkcje mierzalne.
3. Miara Lebesgue'a.
IV Całka względem miary.
1. Konstrukcja całki Lebesgue'a.
2. Algebraiczne własności całki Lebesgue'a.
3. Graniczne własności całki Lebesgue'a.
4. Porównanie całki Lebesgue'a z całką Riemanna.
5. Metody obliczania całki Lebesgue'a.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia zajęć:
Z.1. Zaliczenie zajęć i ocena dostateczna (3) na podstawie obecności na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze.
Z.2. Oceny dostateczny+ (3+) oraz dobry (4) - na podstawie zrealizowanych zadań domowych i aktywności na zajęciach. (+Z.1).
Z.3. Możliwość uzyskania oceny dobry+ (4+) i bardzo dobry (5) na podstawie testu końcowego. (+ Z.1 + Z.2).
Powyższe zasady zaliczenia obowiązują zarówno po semestrze zimowym, jak i letnim.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wiesława. J. Kaczor, Maria T. Nowak, Zadania z analizy matematycznej, Całkowanie, cz. 3, PWN. Warszawa.
2. Cezary. Obczyński, Robert Kowalczyk, Kamil Niedziałomski, Całki, Metody rozwiązywania zadań, PWN, Warszawa.
Literatura dodatkowa:
1. Chen Ji-Xiu, Problems and solutions in mathematics, Singapore: World Scientific, 2011.
2. Paulo Ney de Souza, Jorge-Nuno Silva, Berkeley problems in mathematics, New York: Springer, 2004.
3. Razvan Gelca, Titu Andreescu, Putnam and Beyond, Sprigner, Second edition, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: