Emisja głosu 1000-M1EmGłos
Ćwiczenia z przedmiotu „Emisja głosu” służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Celem zajęć jest:
- przygotowanie studentów do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego,
- poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi, oraz świadomego posługiwania się głosem,
- dostarczenie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu.
Przedmiot obejmuję następującą tematykę:
1. Emisja głosu - podstawowe zagadnienia, wprowadzenie
w problematykę.
2. Anatomia i fizjologia narządu głosu- podstawowe wiadomości.
3. Zaburzenia głosu i komunikacji językowej.
4. Podstawowe zasady profilaktyki i higieny głosu.
5.Głos w aspekcie komunikacji, zawodowym i towarzyskim.
6. Ćwiczenia przygotowujące do prawidłowej emisji głosu - ćwiczenia słuchowe.
7. Ćwiczenia relaksacyjne przygotowujące do prawidłowej pracy
z głosem.
8. Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne.
9. Artykulacja i dykcja - rady dla mówcy, wystąpienia publiczne.
10. Ćwiczenia prawidłowej emisji w tekstach
11. Ćwiczenia wyrazistego wypowiadania się.
12. Gry i zabawy słowne, ekspresji werbalnej.
13. Autoprezentacja – ćwiczenia praktyczne przed występami publicznymi.
14. Dialog – forma warsztatowa prawidłowego nadawania komunikatu i odbioru.
15. Forma artystyczna w aktywnościach w pracy głosem.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu wpływa suma zebranych przez studentów punktów w następujących obszarach aktywności:
C.W7; C.U8; C.K2.:
1. Prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń prezentowanych na zajęciach (możliwa jedna nieobecność) (1-2 pkt)
C.U7;C.U8; C.K2:
2. Ocena praktycznych umiejętności na podstawie prezentacji materiału z ćwiczeń:
- czytanie prozy, (1pkt)
- prezentacja własna, (1 pkt)
- dowolna forma artystyczna (np. utwór śpiewany, scenka teatralna, dialog) możliwa praca w grupie. (1 pkt)
Ocena:
5 pkt- bdb
4 pkt- db
3 pkt- dst
2-0 pkt - ndst
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
2. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.
3. Walencik – Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.
4. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.
2. Dunaj, B. , Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski, 2006, s. 161-172.
3. Skorek, E.M., 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk 2006.
4. Toczyska, B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: