Emisja głosu 1000-M1EMG
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z zasadami higieny aparatu głosowego oraz podwyższenie ich sprawności w posługiwaniu się językiem, zwłaszcza w warstwie artykulacyjnej i oddechowej, ale także w zakresie poprawności językowej oraz szeroko rozumianej kultury języka. Zaproponowane ćwiczenia warsztatowe dodatkowo służą kształtowaniu kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Dunaj, B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski, 161-172.
Miodek, J. (2007), Słowo jest w człowieku. Poradnik językowy, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Skorek, E.M. (2006), 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Tarasiewicz, B. (2003). Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków: Universitas.
Toczyska, B. (2003). Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa.
Toczyska, B. (2006). Sarabanda w chaszczach, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa.
Toczyska, B. (2007). Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk: GWP.
Walencik-Topiłko, A. (2009). Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Ze względu na warsztatowy charakter przedmiotu, zgodnie z § 24 Regulaminu studiów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prowadzący ustala, iż wymiar usprawiedliwionych nieobecności pozwalających na osiągnięcie przewidzianych programem studiów efektów uczenia się, wynosi nie więcej niż 40% godzin zajęć kontaktowych. |
W cyklu 2022/23L:
Ze względu na warsztatowy charakter przedmiotu, zgodnie z § 24 Regulaminu studiów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prowadzący ustala, iż wymiar usprawiedliwionych nieobecności pozwalających na osiągnięcie przewidzianych programem studiów efektów uczenia się, wynosi nie więcej niż 40% godzin zajęć kontaktowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: