Dydaktyka matematyki 1000-M1DYM
W czasie wykładu poruszane są następujące zagadnienia:
1. Cele kształcenia matematycznego; tradycje i współczesne systemy tego kształcenia.
2. Kryteria doboru treści nauczania, układ treści nauczania. Budowa i zawartość podstawy programowej z matematyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
3. Nauczanie jako organizowanie uczenia się. Proces wielostronnego uczenia się, drogi uczenia się i ich interpretacja.
4. Rola nauczyciela, a rola ucznia w procesie nauczania - uczenia się. Zasady nauczania. Metody nauczania, środki dydaktyczne. Formy i środki aktywizacji ucznia w procesie kształcenia matematycznego.
5. Organizacja procesu nauczania. Lekcja matematyki - jej budowa, typy lekcji. Formułowanie celów nauczania, określenie poziomu wymagań. Przygotowanie nauczyciela do lekcji.
6. Przygotowanie studenta do obserwacji lekcji.
Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Wykład odbywa się w semestrze letnim i kończy się zaliczeniem.
2. Wszystkie treści przekazywane na wykładach z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) obowiązują na zajęciach z Metodyki nauczania matematyki I oraz na egzaminie z Metodyki nauczania matematyki I (1000-M1MM1) przeprowadzanym w semestrze letnim - W1-W5, U1, U2.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982.
2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP, Warszawa 1977.
3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989.
4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.
5. Podstawa programowa nauczania matematyki.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Tocki, Struktura procesu kształcenia matematycznego, cz. 1, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2000.
2. Programy i podręczniki z matematyki dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych; poradniki dla nauczycieli.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: