Dydaktyka informatyki 1000-M1DYI
Wykład skoncentrowany jest na genezie i rozwoju dydaktyki informatyki, doświadczeniach w nauczaniu informatyki. Omawiany jest współczesny stan dydaktyki informatyki w Polsce. Nacisk położony jest na zaznajomienie studenta z obowiązującym stanem formalno-prawnym w dziedzinie dydaktyki informatyki. Sygnalizuje się współczesne tendencje w rozwoju informatyki i myślenia komputacyjnego.
Ćwiczenia skoncentrowane są na przekazaniu studentom umiejętności tworzenia (lub wyboru) podstawowych w pracy nauczyciela dokumentów - programu nauczania, planu nauczania, scenariusza zajęć planujących w sposób poprawny metodycznie realizację zagadnień podstawy programowej informatyki. Szczególny nacisk położono na użyteczność - umiejętność praktycznego posługiwania się w procesie nauczana wytworzonymi (lub wybranymi) dokumentami i na ich podstawie efektywnego prowadzenia zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu na podstawie obecności. Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie aktywności i wytworzonych w trakcie ćwiczeń dokumentów pracy nauczyciela informatyki i TI.
Praktyki zawodowe
Zajęcia są niezbędnym minimum przygotowania studenta do wejścia, w charakterze praktykanta, do szkoły.
Literatura
Literatura podstawowa:
Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce. 1, Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. 2, Jak uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie rozszerzonym, WSiP, Warszawa 2004.
E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Technologia Informacyjna: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie podstawowym, WSiP, Warszawa 2003.
Stanisław Juszczyk (red.), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
Andrzej Walat, Zarys dydaktyki informatyki, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
G. Koba, Informatyka dla liceum ogólnokształcącego: poradnik metodyczny, cz. 1, cz. 2, Migra, Wrocław 2003, 2004.
G. Koba, Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych: poradnik metodyczny, Migra, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: