Analiza matematyczna I 1000-M1AM1nz
(Wspólny opis dla kursów: 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n)
[opis poszczególnych kursów znajduje się w Informacjach o zajęciach w danym cyklu dydaktycznym]
1. Pojęcia wstępne
* Podstawowe oznaczenia z logiki i rachunku zbiorów
* Pojęcie funkcji, funkcje różnowartościowe, ,,na'' i odwracalne
2. Liczby rzeczywiste
* Uwagi historyczne i podejście ,,naturalne''
* Definicja aksjomatyczna i uwagi o konstrukcji Dedekinda i Cantora
* Wnioski z aksjomatów ciała uporządkowanego, wartość bezwzględna
* Podzbiory liczb naturalnych, całkowitych i wymiernych; Zasada Indukcji Matematycznej
* Wnioski z aksjomatu kresu górnego
3. Funkcje elementarne
* Ogólne własności funkcji rzeczywistych (monotoniczność, okresowość, parzystość, ograniczoność)
* Wielomiany i funkcje wymierne
* Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne
* Konstrukcja potęgi o wykładniku rzeczywistym, funkcja wykładnicza i logarytmiczna
4. Ciągi liczbowe
* Prawie wszystkie i nieskończenie wiele wyrazów ciągu
* Granica ciągu, własności ciągów zbieżnych
* Ciągi monotoniczne, liczba e
* Zasada zupełności Cauchy'ego, twierdzenie Bolzano-Weierstrassa
* Punkty skupienia, granice dolna i górna ciągu
5. Granica i ciągłość funkcji
* Definicje Heinego i Cauchy'ego granicy funkcji w punkcie
* Własności granic
* Granice niewłaściwe i granice w nieskończoności
* Ciągłość funkcji elementarnych
* Jednostajna ciągłość funkcji, własności funkcji ciągłych określonych na przedziałach
6. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej
* Definicja pochodnej, warunki równoważne i interpretacja graficzna
* Własności pochodnej: suma, iloczyn, iloraz, złożenie, funkcja odwrotna
* Pochodne funkcji elementarnych
* Różniczka funkcji i jej związek z pochodną
* Twierdzenia o wartości średniej: Rolle'a, Lagrange'a, Cauchy'ego
* Reguła de L'Hospitala
* Pochodne wyższych rzędów, twierdzenie Taylora i jego zastosowania
* monotoniczność, wypukłość i asymptoty; badanie przebiegu zmienności funkcji
7. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej
* Funkcja pierwotna
* Całkowanie przez podstawienie i przez części, całkowanie funkcji wymiernych, podstawienia Eulera
* Konstrukcja całki Riemanna poprzez sumy górne i dolne, sumy Riemanna, interpretacja geometryczna, funkcje całkowalne
* Twierdzenia o wartości średniej
* Podstawowe twierdzenie rachunku całkowego
* Zastosowania geometryczne i fizyczne całki oznaczonej
* Całki niewłaściwe
8. Szeregi liczbowe
* Zbieżność szeregu, warunek konieczny zbieżności
* Kryteria zbieżności dla szeregów o wyrazach nieujemnych i dowolnych
9. Ciągi i szeregi funkcyjne, szeregi potęgowe
* Zbieżność punktowa i jednostajna ciągów i szeregów funkcyjnych, kryteria zbieżności jednostajnej
* Różniczkowanie i całkowanie ciągów i szeregów funkcyjnych
* Promień i obszar zbieżności szeregu potęgowego
* Rozwijanie funkcji w szereg Taylora
* Szeregi trygonometryczne, rozwijanie funkcji w szereg Fouriera
10. Przestrzenie metryczne
* Przykłady przestrzeni metrycznych i własności metryki, przestrzeń R^n jako przestrzeń metryczna
* Ciągi zbieżne w przestrzeniach metrycznych
* Zbiory otwarte i domknięte, charakteryzacja ciągowa zbiorów domkniętych
* Ciągłość odwzorowań przestrzeni metrycznych
* Przestrzenie zupełne, Zasada Banacha
* Zbiory zwarte i spójne
11. Granice i ciągłość funkcji wielu zmiennych
12. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych
* Pochodna kierunkowa, cząstkowa, gradient funkcji i ich interpretacje geometryczne
* Pochodna odwzorowania, macierz Jacobiego
* Własności pochodnej: suma, iloczyn, złożenie, reguła łańcucha
* Pochodne wyższych rzędów
* Twierdzenie Taylora
* Ekstrema lokalne
* Twierdzenie o funkcji uwikłanej i o lokalnym odwracaniu odwzorowań
* Ekstrema związane (warunkowe), hiperpowierzchnie, przestrzeń styczna
13. Elementy analizy zespolonej
* Funkcje elementarne zmiennej zespolonej
* Pochodna funkcji zmiennej zespolonej
* Funkcje holomorficzne i ich własności
14. Całka funkcji wielu zmiennych
* Przestrzenie i funkcje mierzalne
* Miara Lebesgue'a, zbiory miary zero
* Całka Lebesgue'a i jej związek z całką Riemanna
* Twierdzenie Fubiniego
* Zamiana zmiennych w całce; współrzędne biegunowe, sferyczne i walcowe
* Zastosowania całki podwójnej i potrójnej
15. Elementy równań różniczkowych zwyczajnych
* Twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań
* Podstawowe typy równań różniczkowych skalarnych, metoda rozdzielonych zmiennych
* Układy równań różniczkowych liniowych
* Stabilność punktów równowagi
16. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe
* Całka krzywoliniowa i jej interpretacja fizyczna
* Twierdzenie Greena
* Niezależność całki od drogi całkowania
* Całka powierzchniowa i twierdzenie Gaussa
W cyklu 2022/23Z:
Przewiduje się zrealizowanie w I semestrze następujacych zagadnień: 1. Pojęcia wstępne |
W cyklu 2023/24Z:
Przewiduje się zrealizowanie w I semestrze następujacych zagadnień: 1. Pojęcia wstępne |
W cyklu 2024/25Z:
Przewiduje się zrealizowanie w I semestrze następujacych zagadnień: 1. Pojęcia wstępne |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny i ustny.
Egzamin weryfikuje osiągnięcie następujących efektów uczenia się:
W1, W2, W3, U1, U2, U6, U7 (w zakresie materiału semestru I), K1, K2
Kryteria oceny:
- bardzo dobra – student bardzo dobrze przedstawia i omawia pojęcia z danego zakresu, ilustruje je przykładami lub kontrprzykładami i przeprowadza złożone rozumowania matematyczne
- dobra – student prawidłowo przestawia i omawia pojęcia z danego zakresu, przy ewentualnych wskazówkach egzaminatora, prawidłowo poprawia ewentualne błędy w swojej wypowiedzi, pojęcia i twierdzenia ilustruje przykładami lub kontrprzykładami, przeprowadza mało złożone rozumowania matematyczne
- dostateczna – student prawidłowo przedstawia pojęcia z danego zakresu, przy ewentualnych wskazówkach egzaminatora, i ilustruje je poznanymi przykładami lub kontrprzykładami, umie przeprowadzić elementarne, nie złożone rozumowania matematyczne przedstawione na wykładzie
- niedostateczna – student nie potrafi w dostatecznym stopniu przedstawić pojęć z danego zakresu, nie potrafi poprawić błędów w swojej wypowiedzi pomimo wskazania ich przez egzaminatora, nie potrafi w dostateczny sposób zilustrować pojęć i twierdzeń przykładami lub kontrprzykładami lub nie potrafi przeprowadzić elementarnych rozumowań matematycznych;
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Ocenę wystawia się na postawie śródsemestralnych kolokwiów oraz krótkich sprawdzianów.
Kolokwia i sprawdziany weryfikują osiągnięcie następujących efektów uczenia się:
U1, U2, U6, U7, K1, K2 (w zakresie materiału semestru I).
Literatura
Literatura podstawowa
1. W. Kryszewski, Wykłady z analizy matematycznej; funkcje jednej zmiennej. Wydawnictwo UMK, Toruń 2009
2. W. Kryszewski, Wykłady z analizy matematycznej; funkcje wielu zmiennych (skrypt dostępny przez internet)
3. K. Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa (wiele wydań).
4. F. Leja, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa (wiele wydań).
5. L. Górniewicz, R. S. Ingarden, Analiza matematyczna dla fizyków, tom I, II, Wydawnictwo UMK, Toruń 1995.
6. G. M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy, t. I–III, PWN, Warszawa (wiele wydań).
7. W. Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, Warszawa 1979.
Literatura uzupełniająca (zbiory zadań)
1. W. Krysicki i L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, t. I i II, PWN,
Warszawa (wiele wydań).
2. J. Banaś i S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, WNT, Warszawa (wiele wydań).
3. W. Kaczor, Zadania z analizy matematycznej, cz. 1 i 2, PWN, Warszawa 2005.
4. M. Gewert i Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1 oraz Analiza matematyczna 2, Definicje, twierdzenia, wzory oraz Przykłady i zadania, Matematyka dla Studentów Politechnik, Oficyna Wydawnicza GiS, wydania z ostatnich lat.
5. G. N. Berman, Zbiór zadań z analizy matematycznej,Wyd. Pracowni Komp. Jacka Skalmierskiego, Gliwice 1999.
6. K. Niedziałomski, R. Kowalczyk, C. Obczyński, Granice i pochodne. Metody rozwiązywania zadań, PWN, Warszawa 2013.
7. T. Radożycki, Rozwiązujemy zadania z analizy matematycznej, cz. I, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2010.
8. T. Radożycki, Rozwiązujemy zadania z analizy matematycznej, cz. I, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2013.
W cyklu 2022/23Z:
Jak w ogólnych informacjach o przedmiocie. |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w ogólnych informacjach o przedmiocie. |
W cyklu 2024/25Z:
Jak w ogólnych informacjach o przedmiocie. |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Forma zajęć będzie zależna od aktualnych zarządzeń władz Uniwersytetu: Egzamin w formie zależnej od aktualnych zaleceń sanitarnych: stacjonarny pisemny i ustny, tak jak w poprzednich latach, stacjonarny tylko pisemny rozszerzony o część odpowiadającą egzaminowi ustnemu lub ustny prowadzony on-line. |
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot wspomagany kursem na platformie Moodle o kodzie M1AM1n-2022/23. Forma zajęć będzie zależna od aktualnych zarządzeń władz Uniwersytetu: Egzamin w formie zależnej od aktualnych zaleceń sanitarnych: stacjonarny pisemny i ustny, tak jak w poprzednich latach, stacjonarny tylko pisemny rozszerzony o część odpowiadającą egzaminowi ustnemu lub ustny prowadzony on-line. |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot wspomagany kursem na platformie Moodle o kodzie M1AM1n-2022/23. Forma zajęć będzie zależna od aktualnych zarządzeń władz Uniwersytetu: Egzamin w formie zależnej od aktualnych zaleceń sanitarnych: stacjonarny pisemny i ustny, tak jak w poprzednich latach, stacjonarny tylko pisemny rozszerzony o część odpowiadającą egzaminowi ustnemu lub ustny prowadzony on-line. |
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot wspomagany kursem na platformie Moodle "Analiza matematyczna I dla mat i mef". Forma zajęć będzie zależna od aktualnych zarządzeń władz Uniwersytetu: Egzamin w formie zależnej od aktualnych zaleceń sanitarnych: stacjonarny pisemny i ustny, tak jak w poprzednich latach (lub stacjonarny tylko pisemny rozszerzony o część odpowiadającą egzaminowi ustnemu lub ustny prowadzony on-line). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: