Projekt badawczo-rozwojowy I
1000-I2PBR1
Celem przedmiotu jest przeprowadzenie przez studentów pełnego cyklu badawczo-rozwojowego w wybranym obszarze informatyki. Tematy projektów ustalane są we współpracy z promotorami i opiekunami grup.
W części I studenci:
1. formułują problem badawczy,
2. analizują literaturę i przygotowują przegląd badań,
3. projektują plan badań badawczo-rozwojowych,
4 ustalają podział zadań i harmonogram,
5. przygotowują indywidualny raport opisujący ich wkład i wykonane prace.
W trakcie obu odbywają się regularne konsultacje z opiekunem projektu, który monitoruje postęp prac oraz dba o zgodność raportów z faktyczną realizacją zadań.
Całkowity nakład pracy studenta
30 godzin: spotkania z opiekunem (zespół + konsultacje indywidualne)
95 godzin: praca własna (w tym zapoznanie z literaturą, opracowanie stanu wiedzy, przygotowanie planu badawczego, przeprowadzenie badań)
Efekty uczenia się - wiedza
Zna etapy realizacji projektu badawczo-rozwojowego w informatyce.
Zna zasady formułowania problemu badawczego oraz konstruowania planu badań.
Zna podstawowe metody badawcze wykorzystywane w swojej poddziedzinie informatyki.
Zna zasady przygotowania publikacji naukowej lub raportu badawczego.
Zna dobre praktyki etyczne i organizacyjne w prowadzeniu badań zespołowych.
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi przeprowadzić analizę literatury i krytyczną ocenę istniejących rozwiązań.
Potrafi zdefiniować problem badawczy, dobrać metody i zaplanować cykl badawczy.
Potrafi samodzielnie zrealizować przydzielony fragment badań oraz udokumentować swoją pracę.
Potrafi współtworzyć naukowy raport lub publikację, wykorzystując odpowiednie standardy redakcyjne.
Potrafi publicznie zaprezentować uzyskane wyniki oraz omówić ich znaczenie.
Potrafi współpracować w zespole, komunikować postępy i łączyć wyniki indywidualne w spójną całość.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Odpowiedzialnie pracuje nad powierzonymi zadaniami i terminowo wywiązuje się z ustaleń zespołu.
Potrafi przyjmować i udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej.
Rozumie znaczenie rzetelności badań i etycznego postępowania w działalności naukowej.
Angażuje się we wspólną realizację projektu, szanując podział obowiązków oraz rolę opiekuna naukowego.
Metody dydaktyczne
Praca projektowa w małych zespołach pod kierunkiem opiekuna.
Konsultacje indywidualne.
Spotkania zespołowe prezentujące postępy prac.
Studium literatury naukowej.
Warsztatowe omawianie metod badawczych i problemów pojawiających się podczas realizacji projektu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
* Podstawowa umiejętność wyszukiwania i analizy literatury naukowej.
* Umiejętność pracy w zespole projektowym.
* Znajomość metod i narzędzi stosowanych w badaniach informatycznych w stopniu pozwalającym na aktywny udział w projekcie.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Indywidualny raport z przebiegu prac:
zgodność raportu z rzeczywistym wkładem,
jakość opracowania literatury,
rzetelność dokumentacji postępów,
ocena opiekuna co do jakości i terminowości pracy.
Zaliczenie wymaga zatwierdzenia raportu przez opiekuna.
Literatura
Literatura dobierana indywidualnie do tematu grupy badawczej, obejmująca:
Wybrane artykuły naukowe z czasopism i konferencji właściwych dla tematyki realizowanego projektu (np. IEEE, ACM, Elsevier, Springer).
monografie i wybrane przeglądy literatury (survey papers) dotyczące badanego zagadnienia.
materiały metodyczne dotyczące metod badań empirycznych, eksperymentalnych, teoretycznych lub rozwojowych .np.
Research Design, John W Creswell
Research Methodology, C R Kothari
Opiekun projektu wraz z zespołem tworzy listę publikacji w czasie realizacji projektu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: