Wybrane technologie webowe
1000-I1WTWeb
● W ramach przedmiotu student zapozna się z językiem programowania PHP (min. wersja 8.0) z wykorzystaniem frameworka Symfony. Wykonanie zadań będzie wymagało znajomość podstaw języka znaczników HTML oraz JavaScript/jQuery.
● 1. Podstawy języka programowania PHP - (10 godzin)
○ klasy i obiekty
○ definiowanie składowych klasy
○ metody
○ dziedziczenie
○ klasy abstrakcyjne
○ interfejsy
○ obsługi błędów
○ klasy i metody finalne
○ wywołania zwrotne i funkcje anonimowe
○ standard kodowania PSR-1 oraz PSR-2
● 2. Framework podstawy Symfony - (20 godzin)
○ composer oraz Symfony CLI
○ tworzenie klas encji oraz ich łączenie
○ tworzenie migracji, aktualizacji bazy danych
○ tworzenie kontrolerów
○ tworzenie interfejsu użytkownika przy pomocy silnika szablonów Twig
○ tworzenie endpointów
○ tworzenie testów przy pomocy PHP Unit
○ udostępnianie API za pomocą biblioteki API Platform
Całkowity nakład pracy studenta
● 30 godz. - ćwiczenia
● 30 godz. - przygotowanie się do zajęć,
studiowanie dokumentacji / literatury
● 30 godz. - przygotowanie projektu
zaliczeniowego
● Razem: 90 godz. (3 pkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
● K_W10 ma ogólną wiedzę na temat różnych paradygmatów programowania i języków programowania (imperatywny, obiektowy, funkcyjny, logiczny, skryptowy, maszyna wirtualna, podstawy translacji, deklaracje i typy, odśmiecanie, mechanizmy abstrakcji); szczegółowo zna metody projektowania i programowania obiektowego (kapsułkowanie i ukrywanie informacji, klasy i podklasy, dziedziczenie, polimorfizm, hierarchie klas) (X1A_W01, X1A_W03, X1A_W04, X1A_W05)
● K_W11 ma wiedzę na temat inżynierii oprogramowania, w tym projektowania (wzorce projektowe, architektura oprogramowania, analiza i projektowanie obiektowe), wykorzystania API, narzędzi i środowisk wytwarzania oprogramowania
● K_W03 zna podstawowe konstrukcje programistyczne (przypisanie, instrukcje sterujące, wywoływanie podprogramów i przekazywanie parametrów) oraz pojęcia składni i semantyki języka programowania (PHP ASP.NET JAVAEE JAVASCRIPT NODJS I JQUERY)
● K_W02 - ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie programowania, technologii sieciowych, grafiki i komunikacji człowiek-komputer,
● K_W12 - ma uporządkowaną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i budowy aplikacji sieciowych, model klient-serwer,
● K_W13 - ma podstawową wiedzę dotyczącą prawnych i społecznych aspektów informatyki (w zakresie stron internetowych, uwzględniając aspekty ochrony danych osobowych)
Efekty uczenia się - umiejętności
● K_U03 potrafi pracować indywidualnie, potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
● K_U22 projektuje oprogramowanie zgodnie z metodyką obiektową
● K_U14 posiada umiejętność tworzenia prostych, bezpiecznych aplikacji internetowych z wykorzystaniem baz danych
● K_U15 potrafi zaprojektować wygodny interfejs użytkownika ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji internetowych
● K_U26 tworzy, ocenia i realizuje plan testowania oprogramowania K_U22 projektuje oprogramowanie zgodnie z metodyką obiektową (MVC)
● K_U01 - potrafi zastosować wiedzę matematyczną do formułowania, analizowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z informatyką
● K_U02 - potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych wiarygodnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
● K_U13 - potrafi dbać o bezpieczeństwo danych, w tym o ich bezpieczne przesyłanie; posługuje się narzędziami kompresji i szyfrowania danych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
● K_K02 Kreatywność: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań
● K_K04 Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny
● K_K06 Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych
Wymagania wstępne
● podstawowa znajomość programowania obiektowego
● podstawowa znajomość języka zapytań SQL
● podstawowa znajomość wzorców
projektowych
● mile widziana podstawowa znajomość języka znaczników
HTML oraz JavaScript
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie zrealizowania projektu przy użyciu języka programowania PHP i frameworka Symfony
Praktyki zawodowe
Literatura
● Dokumentacja języka programowania PHP -
https://www.php.net/docs.php
● Dokumentacja frameworku Symfony -
https://symfony.com/doc/current/index.html
● Symfony 6.2: Szybki start -
https://symfony.com/doc/6.2/the-fast-track/pl/index.html
● The Art of Modern PHP 8, ISBN 9781801071871
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: