Programowanie zespołowe
1000-I1PRZ
Zespoły składają się z 5-6 studentów, opiekunów zespołów przydziela się z grona pracowników Wydziału, bądź współpracujących z Wydziałem firm i instytucji. Zespoły muszą pracować według ustalonego wcześniej harmonogramu oraz stosując następujące zasady:
- wybór kierownika zespołu, sekretarza oraz podział zadań wśród pozostałych członków zespołu
- prowadzenie dokumentacji pracy zespołu zgodnie z zasadami pracy zespołowej nad projektem oraz przestrzegając reguł inżynierii programowania
- prowadzenie strony WWW zespołu
- złożenie pisemnych raportów z pracy członków zespołu po zakończeniu semestru zimowego
- przygotowanie publicznej prezentacji na koniec pracy zespołu
Dokładne zasady organizacji przedmiotu znajdują się w jego regulaminie dostępnym na stronie: https://www.mat.umk.pl/student/programowanie-i-projekt-zespolowy/
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli
a) laboratorium - 75 godzin
b) publiczna prezentacja projektu, w tym próby - 5 godzin
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
a) przygotowanie i programowanie otrzymanej do realizacji części zadania - 70 godzin
b) testowanie i poprawianie aplikacji - 10 godzin
3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):
a) przygotowanie publicznej prezentacji projektu - 5 godzin
RAZEM: 165 godzin (6 punktów ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie):
W1. Zna zaawansowane struktury danych oraz metody algorytmiczne i potrafi je zastosować przy rozwiązywaniu problemów informatycznych (K_W02, K_W04, K_W05)
W2. Ma wiedzę o najnowszych rozwiązaniach sprzętowych i programistycznych w zakresie urządzeń sieciowych, urządzeń mobilnych i komputerów. (K_W12, K_W16)
W3. Ma podstawową wiedzę na temat ryzyka i odpowiedzialności związanej z systemami informatycznymi, zna zasad netykiety, rozumie zagrożenia związane z przestępczością elektroniczną. (K_W13)
W4. Pozostałe efekty zależą od tematyki projektu, nad którym pracuje zespół.
Efekty uczenia się - umiejętności
Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie):
U1. Opisuje algorytmy i struktury danych w sposób dostępny dla osoby, która nie jest informatykiem; reklamuje wynik pracy informatyka (K_U04)
U2. Potrafi brać udział w dyskusjach nad projektem, w szczególności w zaplanowaniu zadań w zespole (K_U03)
U3. Posługuje się narzędziami wspomagającymi tworzenie i utrzymanie oprogramowania. (K_U23, K_U26, K_U27, K_U28)
U4. Tworzy specyfikację projektu informatycznego oraz ocenia zgodność gotowego projektu z początkową specyfikacją. (K_U24, K_U25)
U5. Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych, motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów. (K_U03, K_U04).
U6. Pozostałe efekty zależą od tematyki projektu, nad którym pracuje zespół.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie):
K1. Zna i przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej innych, przestrzega zasad licencjonowania produktów informatycznych (K_K01)
K2. Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegóły, jest systematyczny. (K_K04)
K3. Potrafi terminowo wywiązywać się z nałożonych na niego zadań (K_K04)
K4. Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań (K_K02).
Metody dydaktyczne
Praca w całości - zespołowa zawiera w sobie metody giełdy pomysłów i innych metod poszukujących jak ćwiczenia, projekt, seminaryjna itp Przedmiot kończy się zastosowaniem metody pokazu przez zespół wyników swojej pracy.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych języków programowania: C, C++, Java lub C#. Znajomość podstawowych zagadnień związanych z sieciami komputerowymi i bazami danych oraz inżynierią oprogramowania.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Procedura oceny:
1. Opiekun zespołu decyduje o dopuszczeniu (bądź niedopuszczeniu) zespołu do publicznej prezentacji projektu.
2. Zespoły dopuszczone przez opiekuna, publicznie prezentują swój projekt przed Komisją złożoną z opiekunów zespołów i koordynatora przedmiotu.
3. Komisja decyduje czy zespół zalicza przedmiot. Oceny poszczególnym członkom zespołu wystawia opiekun zespołu.
4. W przypadku negatywnej oceny Komisji, bądź niedopuszczenia zespołu do prezentacji możliwe są dwie formy postępowania:
-) Zespół otrzymuje dodatkowy czas na poprawienie projektu. Na kontynuację pracy w zespole muszą wyrazić zgodę wszyscy członkowie zespołu. Po upływie dodatkowego czasu opiekun podejmuje decyzję o dopuszczeniu zespołu do prezentacji projektu. Jeżeli jest ona pozytywna, zespół prezentuje projekt opiekunowi oraz koordynatorowi, którzy podejmują decyzję w sprawie zaliczenia przedmiotu.
-) Zespół zostaje rozwiązany. Koordynator przedmiotu może - uwzględniając
indywidualne raporty i opinię opiekuna - zaliczyć przedmiot niektórym członkom zespołu. Pozostali członkowie zespołu mogą otrzymać zadania indywidualne, których wykonanie jest warunkiem uzyskania zaliczenia.
Komisja oraz opiekunowie podejmując decyzję w sprawie zaliczenia i wystawienia ocen biorą pod uwagę czy studenci osiągnęli efekty uczenia dla przedmiotu Programowanie Zespołowe.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura, narzędzia programistyczne, narzędzia do organizacji pracy grupowej nad projektem ustalane są podczas wyboru tematu projektu i są zależne od rodzaju tematyki projektu, stosowanych języków programowania oraz stosowanych bibliotek dodatkowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: