Elementy logiki i teorii mnogości 1000-I1LTM
- Rachunek zdań - syntaktyka i semantyka. Tautologie. Metody dowodzenia.
- Język pierwszego rzędu - wprowadzenie. Kwantyfikatory.
- Różne sposoby definiowania zbiorów. Algebra zbiorów. Nieskończona suma i przekrój
- Liczby naturalne. Indukcja i rekurencja. Funkcje obliczalne (informacja). Aksjomatyka Peano.
- Alfabet, słowo, lista.
Indukcja strukturalna. - Produkt kartezjański.
Relacje dwuargumentowe, operacje na relacjach. - Relacje równoważności i zbiory ilorazowe (przykład: konstrukcja liczb całkowitych i wymiernych).
- Relacje częściowego porządku
- elementy wyróżnione w częściowych porządkach
- własności porządków (liniowość, gęstość, dobry porządek)
- lemat Kuratowskiego-Zorna
- Funkcje (definicja, obraz i przeciwobraz, podstawowe operacje na funkcjach, funkcja odwrotna). Klasyfikacja funkcji - epi, mono, iso.
- Teoria mocy (równoliczność zbiorów, zbiory skończone i nieskończone, zbiory przeliczalne i nieprzeliczalne, twierdzenie Cantora, liczby kardynalne).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: Śródsemestralne pisemne testy i kolokwia - weryfikacja efektów: U1, U2. U3, U4, K1, K2
Wykład: Egzamin pisemny (w wypadku wątpliwości egzaminatora związanej z częścią pisemną lub w przypadku egzaminu poprawkowego dopuszcza się również egzamin ustny) - weryfikacja efektów: W1, W2, W3, K1, K2
Kryteria oceny:
- bardzo dobra – student bardzo dobrze przedstawia i opisuje pojęcia z danego zakresu, ilustruje je przykładami lub kontrprzykładami i przeprowadza złożone rozumowania matematyczne
- dobra – student prawidłowo przestawia i opisuje pojęcia z danego zakresu, pojęcia i twierdzenia ilustruje przykładami lub kontrprzykładami, przeprowadza mało złożone rozumowania matematyczne
- dostateczna – student prawidłowo przedstawia pojęcia z danego zakresu i ilustruje je poznanymi przykładami lub kontrprzykładami, umie przeprowadzić elementarne rozumowania matematyczne przedstawione na wykładzie
- niedostateczna – student nie potrafi w dostatecznym stopniu przedstawić pojęć z danego zakresu, nie potrafi w dostateczny sposób zilustrować pojęć i twierdzeń przykładami lub kontrprzykładami lub nie potrafi przeprowadzić elementarnych rozumowań matematycznych.
Literatura
Literatura podstawowa:
- M. Ben-Ari, Logika matematyczna w informatyce, WNT, Warszawa 2005.
- K. Kuratowski, A. Mostowski, Teoria mnogości
PWN, Warszawa 1978 - H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN, Warszawa (wiele wydań).
- G.Jarzembski, Elektroniczny skrypt do wykładu dostępny na stronie moodle przedmiotu
Literatura uzupełniająca:
- I.A. Ławrow, Ł.L. Maksimowa, Zadania z teorii mnogości, logiki matematycznej i teorii algorytmów, PWN, Warszawa 2004.
- W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN, Warszawa (wiele wydań).
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Egzamin z ELiTM odbędzie się w sposób zdalny na platformie Moodle: https://plas.mat.umk.pl/moodle/course/view.php?id=2187 klucz dostępu: ELTM2021/22 Egzamin otworzy się o godzinie 10.00. Trzeba zarezerwować sobie około dwóch godzin (maksymalnie 2,5 godziny). Więcej szczegółów przekażę mailowo. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: