Analiza sygnałów i obrazów 1000-AD-AnSygOb
Część I - sygnały jednowymiarowe
1. Sygnały ciągłe
- Reprezentacja w dziedzinie czasu
- Reprezentacja w dziedzinie częstotliwości - szereg Fouriera
- Reprezentacja w dziedzinie częstotliwości - transformata Fouriera
- Reprezentacja czasowo-częstotliwościowa - ciągła transformata falkowa
- Pojęcie układu
2. Próbkowanie sygnałów
- Twierdzenie o próbkowaniu
- Zjawisko aliasingu
- Przetwornik cyfrowo-analogowy
3. Sygnały cyfrowe
- Dyskretna czasowa transformata Fouriera
- Dyskretna transformata Fouriera
- Szybka transformata Fouriera
4. Analiza widma
- Dokładność widma
- Rozdzielczość częstotliwościowa
- Okienkowanie
- Krótkoczasowa transformata Fouriera
- Falki
5. Filtry liniowe
- Definicja i własności
- Przykłady filtrów jednowymiarowych
- Z-transformata
- Równania różnicowe
- Stabilność i przyczynowość
- Filtry o skończonej i nieskończonej odpowiedzi impulsowej
- Przesuwniki fazowe i filtry o minimalnym przesunięciu fazy
6. Przykłady zastosowań
- Modulacja amplitudy
- Modulacja częstotliwości
- Nadpróbkowanie
- Podpróbkowanie
Część II - sygnały dwuwymiarowe
1. Cyfrowe sygnały dwuwymiarowe
- Definicja
- Arytmetyczne i logiczne operacje
- Przekształcenia geometryczne
- Dwuwymiarowa dyskretna czasowa transformata Fouriera
- Dwuwymiarowa dyskretna transformata Fouriera
- Rozdzielczość i dokładność widma
2. Dwuwymiarowe filtry liniowe
- Definicja i własności
- Filtry dolnoprzepustowe
- Filtry górnoprzepustowe
3. Przykłady zastosowań
- Zmniejszenie rozdzielczości obrazu
- Zwiększenie rozdzielczości obrazu
- Wykrywanie krawędzi
- Wykrywanie kształtów, transformata Hougha
- Filtr medianowy
- Binaryzacja, metoda Otsu
- Zwiększenie kontrastu, wyrównanie histogramu
- Kompresja JPEG
- Znaki wodne
Część III - matematyczne podstawy analizy sygnałów i obrazów
1. Przestrzenie Hilberta
2. Transformata Fouriera
3. Dystrybucje
4. Z-transformata
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny lub testowy - uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu zgodnie z kryterium określonym przez prowadzącego zajęcia - W01, W02, W03, W04, W05, K01
Sprawdziany pisemne lub testowe – kryterium zaliczenia ustala prowadzący na początkowych zajęciach – W01, W02, W03
Projekty w postaci programu - kryterium zaliczenia ustala prowadzący na początkowych zajęciach – W05, U01, U02, U03, U04
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- G. Blanchet, M. Charbit, Digital Signal and Image Processing using MATLAB, ISTE Ltd, 2006.
- P. Bréemaud, Mathematical Principles of Signal Processing. Fourier and Wavelet Analysis, Springer-Verlag, New York 2002.
- C. Gasquet, P. Witomski, Fourier Analysis and Applications: Filtering, Numerical Computation, Wavelets, Springer-Verlag, New York 1999.
Literatura uzupełniająca:
- J. Chmielewski, Analiza funkcjonalna. Notatki do wykładu., Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000.
- S. G. Krejna, Analiza funkcjonalna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967.
- J. Szabatin, Podstawy teorii sygnałów, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: