Teorie ateizmu 0951-F-MF-TA-W
PROFIL TEMATYCZNY zajęć:
- Formalne typy ateizmu:
- światopoglądowy
- ideologiczny (komunizm)
- filozoficzny (sartryzmu, bataillizm)
- scjentyczny [naukowy] (np. materializm dialektyczny, ateologia Michela Onfraya, [Clinton] Richard Dawkins)
- fideiczny [religijny/wyznaniowy] (np. duchowość ateistyczna w rozumieniu Andr é Comte-Sponville’a, wiara bez Boga – religia dla ateistów Alaina de Botton)
- polityczny (np. rewolucja francuska, a w Polsce w okresie komunizmu – „ateizm państwowy”)
- Pojęcie ateizmu i terminy pokrewne:
- agnostycyzm
- apofatyzm
- apofateizm
- antyteizm
- immanentyzm
- monizm
- Formalnie ujęte teorie ateizmu:
- metaprzedmiotowa teoretyzacja ateizmu jako przedmiotu badań (teorie [mówiące] o ateizmie)
- pozaprzedmiotowe teorie ateistyczne, w których ateizm jest z góry zakładanym, a nie wykładanym stanowiskiem, np. nietzscheanizm, marksizm
- przedmiotowe teorie ateistyczne, które ateizm czynią przedmiotem swojego namysłu (np. Julian Baggini)
- arebouralne (odwrócone) przedmiotowe teorie ateistyczne
- dialogiczne teoretyzowanie ateizmu (szczególnie Ferdynand EBNER i Emmanuel LEVINAS)
- zespół poglądów, wartości i przekonań charakterystycznych dla ateistów bądź osób afiszujących się jako ateusze
- ateizm jako propozycja teoretyczna, koncepcja bądź stanowisko
- Ateizm filozoficzny – przedstawiciele i poglądy:
- Fryderyk NIETZSCHE
- Ludwig FEUERBACH
- Karl JASPERS
- Bertrand RUSSELL
- Jean-Paul SARTRE
- Georges BATAILLE
- Typy teorii ateizmu:
- ateizm semantyczny/semiotyczny
- ateizm scjentystyczny (naukowy)
- ateizm kognitywistyczny
- ateizm antropologiczny Ludwiga Feuerbacha
- ateizm humanistyczny Jean-Paul Sartre’a
- ateizm etyczny (zob. np. Julian Baggini)
- ateizm periodyczny
- ateizm chroniczny (długotrwały, utrzymujący się, pogłębiony, zinterioryzowany, a nie tylko deklarowany komplementarny zespół poglądów)
- ateizm emocjonalny
- ateizm intelektualny (respective filozoficzny)
- ateizm genetyczny, natywny (wrodzony, niewyuczony, samosterowny)
- ateizm konwencjonalny
- ateizm kulturowy
- ateizm doktrynalny
- ateizm symboliczny, np. Henryka Elzenberga
- ateizm praktyczny, zwany także apateizmem
- ateizm otwarty
- ateizm ortodoksyjny
- ateizm radykalny/wojujący
- ateizm satanistyczny
- ateizm magiczny
- ateizm spirytualistyczny
- ateizm totemiczny
- ateizm animistyczny
- ateizm immanentystyczny [wsobny, wewnątrzsterowny] (versus transcendentystyczny)
- ateizm 2.0 Alaina de Botton – inaczej (moja nazwa) jest to ateizm synkretyczny (ateizm religijny)
- ateizm eklektyczny
- ateizm teistyczny
- ateizm instytucjonalny [eklezjalny] (kościelny)
- ateistyczny teizm (sparafrazowany) – parateizm, quasi-teizm, np. Leszka Kołakowskiego czy Barbary Skargi „bezwyznaniowe chrześcijaństwo” albo Bogusława Wolniewicza określanie się jako „rzymski katolik – niewierzący”
- ateizm teologiczny (ściślej – negatywny/apofatyczny)
- ateizm pozytywny (afirmatywny – nie negatywny ani nie negatywizujący)
- ateizm antyklerykalistyczny – wtórny ateizm?
- ateizm post-teologiczny (nihilistyczny, postnietzscheanistyczny)
- ateizm sekularystyczny/post-religijny
- nowy ateizm – np. Richard Dawkins
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- biograficzna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Wykład kończy się zaliczeniem z oceną. By uzyskać pozytywną notę należy spełnić następujące kryteria:
1. systematycznie uczestniczyć w zajęciach (dopuszcza się dwie losowe nieobecności w semestrze)
2. regularnie przygotowywać się do wykładu, spełniając nałożone na słuchaczy zobowiązania (lektury, studium własne)
3. przystąpić do testu końcowego, sprawdzającego wiedzę i kompetencje nabyte w toku wykładu.
Kryteria oceniania:
bdb. (5,0) - od 90%
db.+ (4,5) - 85-89%
db. (4,0) - 71%-84%
dst.+ (3,5) - 65%-70%
dst. (3,0) - 50%-65%
ndst. (2,0) - 0-49%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wybór podstawowej literatury naukowej poświęconej ateizmowi:
- Baggini Julian, Ateizm: bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. Krzysztof Hoffmann, Weronika Szwebs, przed. do pol. wyd. Jan Woleński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
- Sochoń Jan (ks.), Ateizm, Wyd. UKSW, Warszawa 2003.
- Henri de Lubac (SI), Ateizm i sens człowieka, przeł. Olga Scherer, Éditions du Dialogue : Société d' Éditions Internationales, Paris 1969.
- Henri de Lubac (SI), Dramat humanizmu ateistycznego, przeł. Arkadiusz Ziernicki, Wyd. WAM, Kraków 2004.
- Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja, wybór i opracowanie Franciszek Adamski, Wyd. PETRUS, Kraków 2011.
- Gilson Étienne, Ateizm trudny, wstęp Henri Gouhier, przeł. Stanisław Piwko, Tadeusz Kuczyński, Ewa Romek, Studium Kultury Chrześcijańskiej, Kościół Św. Trójcy w Warszawie, Warszawa 1990.
- Zatwardnicki Sławomir, Ateizm urojony. Chrześcijańska odpowiedź na negację Boga, Wydawnictwo "M", Kraków 2013.
- Adamski Franciszek, Ateizm w kulturze polskiej, nakł. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1993.
- Ateizm w kulturze Zachodu i Wschodu, pod red. Jowity Guji, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, Kraków 2012.
- Buckley Michael J., Ateizm w sporze z religią, przeł. Małgorzata Frankiewicz, Wyd. WAM, Kraków 2009.
- Dawkins Richard, Bóg urojony, przeł. Piotr J. Szwajcer, Wydawnictwo CiS, Stare Groszki-Warszawa 2012.
- McGrath Alister, Bóg Dawkinsa: geny, memy i sens życia, przeł. Joanna Gilewicz, WUJ, Kraków 2008.
- Bóg nie jest urojeniem: złudzenie Dawkinsa, McGrath Alister, Collicutt McGrath Joanna, przeł. Jerzy Wolak, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.
- Bloch Paweł, Urojony Bóg Richarda Dawkinsa, Wydawnictwo Flavius, Warszawa 2011.
- Dlaczego jesteśmy ateistami, red. Russell Blackford, Udo Schüklenk, przeł. Olena Waśkiewicz, Wiesław Marcysiak, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011.
- Russel Blackford, Udo Schüklenk, 50 mitów o ateizmie, przeł. Piotr J. Szwajcer, Wydawnictwo CiS, Stare Groszki 2014.
- Comte-Sponville André, Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga, przeł. Elżbieta Aduszkiewicz, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2011.
- Corlett J. Angelo, The errors of atheism, Continuum, New York-London 2010.
- Przyszłość religii, Richard Rorty, Gianni Vattimo, red. Santiago Zabala, przeł. Sławomir Królak, WUJ, Kraków 2010.
- Religion and the new atheism, A critical appraisal, ed. by Amarnath Amarasingam, Brill, Leiden-Boston 2010.
- Lohfink Gerhard, Jakie argumenty ma nowy ateizm? Krytyczna dyskusja, przeł. i wstępem poprz. Jerzy Machnacz, Wydawnictwo Tum, Wrocław 2009.
- Neusch Marcel, U źródeł współczesnego ateizmu. Sto lat dyskusji na temat Boga, przeł. Anna Turowiczowa, Éditions du Dialogue, Paris 1980.
- Onfray Michel, Traktat ateologiczny. Fizyka metafizyki, przeł. i wstępem opatrzył Mateusz Kwaterko, seria +/-, PIW, Warszawa 2008.
- Bartnik Czesław Stanisław (ks.), Bóg i ateizm, Wyd. Standruk, Lublin 2002.
- Guja Jowita, Główne problemy filozoficznej krytyki religii, „Studia Humanistyczne” t. 7, 2009, ss. 133–146.
- Biesaga Tadeusz (ks.), Ateistyczny liberalizm wobec religii i moralności chrześcijańskiej, „Człowiek w kulturze” t. 6–7, ss. 185–198.
- Novak Michael, Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących, przeł. Małgorzata Pasicka, Znak, Kraków 2010.
- Borne Étienne, Bóg nie umarł. Studium o współczesnym ateizmie, przeł. Joanna Ritt, Éditions u Dialogue: Société d'Éditions Internationales, Paryż 1968.
- Dennett Daniel C., Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne, przeł. Barbara Stanosz, PIW, Warszawa 2008.
- Coffy Robert, Bóg niewierzących, przeł. Paweł Zdziechowski, seria Znaki Czasu, Éditions du Dialogue, Paryż 1968.
- Spaemann Robert, Odwieczna pogłoska. Pytanie o Boga i złudzenie nowożytności, przeł. Jarosław Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.
- Szocik Konrad, Ateizm filozoficzny: zarys historii i krytyka neotomistyczna, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2014.
- Majcherek Janusz A., Bóg bez znaczenia, Wydawnictwo CiS, Stare Groszki 2015.
- Kochan Jerzy, De non existentia Dei czyli O nieistnieniu Boga, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015.
- Starzyński Mikołaj, Nowy Ateizm: analiza krytyczna, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2015.
- Scruton Roger, Oblicze Boga: wykłady imienia Gifforda 2010, przeł. Justyna Grzegorczyk, Zysk i S-Ka Wydawnictwo, Poznań 2015.
- Borowski Marcin Maksymilian, Obraz "ateisty" w twórczości Fiodora Dostojewskiego w świetle ateizmu współczesnego, Wydawnictwo LIBRON - Filip Lohner, Kraków 2015.
- Eagleton Terry, Kultura a śmierć Boga, przeł. Bogdan Baran, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2014.
- Dworkin Ronald, Religia bez Boga, przeł. Bogdan Baran, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: