Cnoty, przywary, wciórności, wartości – o ewolucji języka etyki i moralności 0900-OG-CPWWEJE
Wykład stanowi autorską próbę przyjrzenia się historycznej złożoności języka moralności, przeprowadzenia kolejnej swoistej „genealogii” etyki oraz próbę zbadania relacji tego procesu do kształtowania się różnorodnych koncepcji etycznych w porządku diachronicznym.
Na zajęciach zaprezentowane zostaną węzłowe punkty genealogii „opowieści” o dobru i złu, skupione na centralnych pojęciach wartościujących, między innymi takich jak cnota (antyczna etyka charakteru), powinność (etyki deontologiczne), wartość (tradycja aksjologiczna).
Zapleczem teoretycznym są kategorie genealogii i narracji, zapożyczone z koncepcji F. Nietzschego (genealogia moralności), A. MacIntyre’a („nieskończenie długa historia etyki”), Ch. Taylora (etyka w narracji, człowiek jako samointerpretujące się zwierzę).
Dodatkowym, ale bardzo istotnym elementem wykładu będzie ponadto afirmacja rodzimej tradycji językowej i bogactwa polskiego języka opisującego zjawiska moralne, połączona z tropieniem zagubionych wątków tego słownika (np. mierność, wciórność, gnuśność) oraz związane z nią wyzwania, np. translacyjne. Rozpoznane zostaną trudności i zagrożenia, np. w postaci pokusy projekcji współczesnych znaczeń na pojęcia historyczne, zjawiska etymologizacji (folk etymology) oraz interferencji różnych narracji (etycznej wobec psychologicznej, socjologicznej i medycznej).
Spis kolejno realizowanych tematów (z uwagi na genealogiczny charakter wykładu Prowadzący zastrzega sobie możliwość rozbudowania poszczególnych wątków w toku wykładu):
1. Kategorie genealogii i narracji w etyce
2. Metafory-narzędzia do pracy na pojęciach moralności i etyki: lamus – lapidarium – laboratorium
3. Korzenie słownika europejskiej etyki: ethos, etyka, mores, arete
4-5. Przegląd pojęć węzłowych dla najważniejszych tradycji etycznych: cnota (etyka charakteru), dobro (utylitaryzm), powinność (etyki deontologiczne), osoba (etyki personalistyczne), wartość (aksjologia)
6. Genealogia centralnego pojęcia etycznego na przykładzie przywary lenistwa (acedia → gnuśność, → melancholia → depresja)
7. Rodzina pojęć odgreckich z przedrostkiem eu- (eutymia, eudajmonia, eugenika, eutanazja, eubiotyka, eutenika)
8. Przegląd słownikowego lapidarium czyli tropienie zapomnianych pojęć i znaczeń (mierność, gnuśność, wciórność); zbiór przysłów i porzekadeł jako zasób słownikowy
9. Interferencje międzyjęzykowe i problemy translacyjne (przywara, wciórność, zgorszenie, łajdactwo)
10. Etyka prowizoryczna a pojęcie ‘prowizorki’ w etyce – studium przypadku
11. W poszukiwaniu adekwatności języka – przegląd obiecujących pojęć z innych dziedzin: moral vertigo, panika moralna, moralne „odżegnanie”
12. Klasyczny język etyki wobec wyzwań współczesności i przyszłości. Nowe trendy językowe, slang młodzieżowy. Bogactwo tradycji czy zbędna epigonia?
13. Podsumowanie cyklu zajęć i przygotowanie do zaliczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Wstępnym warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, z dopuszczeniem dwóch nieobecności, niewymagających usprawiedliwienia. Podstawową formą zaliczenia jest test pisemny, formą dodatkową (nieobligatoryjną) – praca semestralna na uzgodniony z prowadzącym temat. Przygotowanie poprawnej merytorycznie pracy, w zależności od jej trójstopniowej oceny wpływa na ostateczną ocenę z kursu (+0,5/1/1,5 oceny).
Zakres materiału obowiązującego na egzaminie obejmuje wyłącznie treści wykładu.
Wymagany próg zaliczenia na ocenę dostateczną – 50%, pozostałe oceny wg zakresów, dla całkowitej skali 30 pkt.:
0-15 ndst
16-18 dst
19-20 dst+
21-23 db
24-25 db+
26 i więcej bdb
Zaliczenie testu na ocenę pozytywną jest obligatoryjne.
Test pisemny – W1, W2, W4, U1, U2, U3
Praktyki zawodowe
Dla realizacji opisywanego przedmiotu nie przewiduje się praktyk zawodowych.
Literatura
LITERATURA ZALECANA
Arystoteles, O cnotach i wadach, przeł. L. Regner, [w:] idem, Dzieła wszystkie, t. 5, PWN, Warszawa 1996, s. 496–505.
Bańkowski Andrzej, Etymologiczny słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2000.
Boryś Wiesław, Słownik etymologiczny języka polskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008
Brückner Aleksander, Słownik etymologiczny języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985.
Bruyére Jean de la, Charaktery, czyli przymioty Teofrasta z obyczaiami tego wieku, przeł. F. Podoski, Warszawa 1787.
Domeracki P., Jaranowskim M. Zdrenka M., Sześć cnót mniejszych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.
Goliński Janusz K., Peccata capitalia. Pisarze staropolscy o naturze grzechu ludzkiej i grzechu, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002.
Klibansky Raymond, Panofsky Erwin, Saxl Fritz, Saturn i melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody i medycyny, religii oraz sztuki, przeł. A. Kryczyńska, Universitas, Kraków 2009
Krokiewicz A., Moralność Homera i etyka Hezjoda, Aletheia, Warszawa 2000.
Linde Samuel B., Słownik języka polskiego, W drukarni Zakładu Ossolińskich, Warszawa 1857.
MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
MacIntyre Alasdair, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, przeł. A. Chmielewski, PWN, Warszawa 1996.
Mroczkowska Joanna Petry, Siedem grzechów głównych dzisiaj, Znak, Kraków 2004.
Nietzsche F., Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, przeł. L. Staff, Nakład J. Mortkowicza, Warszawa 1905–1906
Nowa księga przysłów polskich i wyrażeń przysłowiowych polskich, w oparciu o dzieło Samuela Adalberga, PIW, Warszawa 1970.
Ossowska Maria, Myśl moralna oświecenia angielskiego, PWN, Warszawa 1966.
Ossowska Maria, Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa 1970.
Portmann John, Historia grzechu, przeł. I. Slawik, B. Mierzejewska, Świat Książki, Warszawa 2010.
Schnädelbach, H., Morbus hermeneuticus – tezy na temat pewnej choroby filozoficznej, w: H. Schnädelbach, Rozum i historia. Odczyty i rozprawy, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.
Sebastian Petrycy z Pilzna, Przydatki do Etyki Arystotelesowej, PWN, Warszawa 1956.
Silbermann Alphonse, Grovelling and Other Vices: the Sociology of Sycophancy, transl. L. Löb, Athlone Press, London 2000.
Sobotka, P., Etymologizowanie i etymologia, Bell Studio, Warszawa 2015.
Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. zespołowe, PWN, Warszawa 2001.
Teofrast, Charaktery, przeł. I. Dąmbska, [w:] idem, Pisma, PWN, Warszawa 1963, t. 1, s. 340–370.
Trentowski, B., Chowanna czyli system pedagogiki narodowej, Poznań 1845.
Zdrenka M., O gnuśności. Studium lenistwa i jego kontekstów, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.
Zdrenka M., Podszepty pochopnego Hermesa, czyli dlaczego filozofowie ulegają pokusie etymologizacji, w: M. Woźniczka, M. Perek, Apokryficzność (w) filozofii. Nie/anty/pozaortodoksyjne dyskursy filozoficzne, AJD, Częstochowa 2017, s. 157–171.
Zdrenka M., The Provisional Moral Code (la morale provisoire) or the Permanent Ethical Stop-gap? Inspiration from Descartes and Montaigne, „Ruch Filozoficzny” 2016, vol. LXXII, No. 4, p. 85–101.
Zimbardo Philip, Efekt Lucyfera, PWN, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: