Pracownia zespołowa
0800-PRZESP
Studenci pracują zespołowo w zespołach 2-3 osobowych. Mają za zadanie opanowanie teoretyczne zadanego tematu, wykonanie eksperymentów potwierdzających opanowaną teorię oraz wygłoszenie referatów dotyczących zadanego tematu. Każda grupa studentów podlega ocenie. Ostatecznym wynikiem projektu jest praca, której autorami są studenci danej grupy i która jest sporządzona na podobieństwo regularnej publikacji naukowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 20 godz.:
- udział w pracowni – 20 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 100 godz.:
- przygotowanie do pracowni - 40 godz.
- pisanie prac - 30 godz.
- czytanie literatury - 30 godz.
Łącznie: 120 godz. (4 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - posiada uporządkowaną, rozszerzoną wiedzę z fizyki oraz podstawową wiedzę z wybranych obszarów nauk, niezbędną w wybranej specjalności, oraz wiedzę o podstawowych koncepcjach, zasadach i teoriach fizyki (K_W01);
W2 - dysponuje wystarczającą wiedzą z techniki eksperymentu umożliwiającą planowanie oraz wykonanie eksperymentów pomiarowych i badawczych (K_W03);
W3 - zna zasadę działania układów pomiarowych i aparatury badawczej specyficznej dla obszaru zastosowań fizyki w studiowanej specjalności (K_W04);
W4 - zna metody, techniki, narzędzia i bazę elementową do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności (K_W05);
W5 - posiada wiedzę konieczną do zrozumienia typowych procesów technologicznych (K_W06);
W6 - posiada podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych (K_W07).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - potrafi zastosować posiadaną wiedzę przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów, realizacji eksperymentów i wnioskowaniu w nieprzewidywalnych warunkach (K_U01);
U2 - umie planować i przeprowadzać zaawansowane eksperymenty lub obserwacje w określonych obszarach fizyki lub jej zastosowań, a także formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi (K_U02);
U3 - potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, zarówno z baz danych jak i innych źródeł, potrafi odtworzyć tok rozumowania lub przebieg eksperymentu opisanego w literaturze z uwzględnieniem poczynionych założeń i przybliżeń (K_U03);
U4 - potrafi dokonać krytycznej analizy wyników pomiarów, obserwacji lub obliczeń teoretycznych wraz z oceną dokładności wyników (K_U04);
U5 - potrafi przedstawić wyniki badań (eksperymentalnych, teoretycznych lub numerycznych) w formie pisemnej, ustnej, prezentacji multimedialnej lub plakatu, potrafi skutecznie komunikować się i prowadzić debatę zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami w zakresie problematyki właściwej dla fizyki i zastosowań fizyki, potrafi popularyzować osiągnięcia nauki w ramach swojej specjalności lub obszarach pokrewnych (K_U07);
U6 - potrafi pracować indywidualnie i w zespole podejmując role kierownicze; jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K_U10).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 -umie krytycznie oceniać odbierane treści i zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności; potrafi precyzyjnie formułować pytania (K_K01);
K2 - rozumie i docenia znaczenie rzetelności w działaniach własnych i innych osób; jest świadomy problemów etycznych w kontekście rzetelności badawczej (K_K02).
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna: metoda laboratoryjna wzbogacona metodami doświadczeń, obserwacji, dyskusji i uwieńczona wspólnym projektem polegającym na napisaniu pracy na podobieństwo publikacji naukowej.
Metody dydaktyczne poszukujące: doświadczeń, laboratoryjna, obserwacji, projektu.
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- projektu
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Oczekuje się od studenta podstawowej wiedzy odpowiadającej trzeciemu rokowi kierunku fizyka techniczna, a mianowicie: znajomości podstawowych działów fizyki. Oczekuje się również pewnej biegłości w obliczeniach oraz opracowywaniu wyników doświadczeń.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Oceniane są referaty studentów, a ostateczną oceną jest ocena wyprodukowanej przez studentów pracy o charakterze publikacji naukowej.
Referaty (prezentacje) są oceniane z uwzględnieniem:
– ich formalnej konstrukcji (w tym dotrzymania wyznaczonego czasu),
– przejrzystości prezentacji,
– merytorycznej poprawności przedstawianych treści,
– sposób wypowiedzi,
– umiejętności skupienia uwagi słuchaczy.
Przy ocenie prac pisemnych szczególnie wymaga się:
– struktura,
– precyzyjnych i oryginalnych sformułowań,
– właściwego cytowania źródeł.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura jest na bieżąco modyfikowana, w zależności od wersji obranego przez daną grupę tematu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: