Projektowanie obiektów 3D
0800-PROB3D
Zagadnienia omawiane w trakcie zajęć:
1. Blender – interfejs i edytory
2. Selekcja i manipulacja obiektami
3. Grafika koncepcyjna i obrazy referencyjne
4. Modelowanie za pomocą krzywych
5. Modelowanie za pomocą brył
6. Zaawansowane modelowanie
7. Topologia i modyfikatory
8. Rzeźbienie – narzędzia, optymalizacja i etapy
9. Tekstury: malowanie i wypalanie
10. Silniki renderujące - Cycles
11. Siatki UV tworzenie i edycja
12. Materiały w projektowaniu 3D
13. Kamery i podstawy animacji
13. Praca ze światłami i renderowanie
14. Opracowywanie własnej sceny i paczki assetów do gry
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (30h):
laboratorium - 30h
Praca własna studenta:
- czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zaliczenia – 20h
- czas na przygotowanie się do zaliczenia w formie otwartego przeglądu prac - 10h
Razem: 60h (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: potrafi tworzyć własne obiekty 3D (K_W01, K_W02)
W2: posiada rozbudowaną wiedzę w zakresie zaawansowanych technik modelowania, posiada wiedzę o przydatnych narzędziach, płynnie porusza się w programach (K_W03)
W3: posiada wiedzę pozwalającą w ponadpodstawowy sposób pracować samodzielnie, kreować świat 3D, opracowywać zbiory obiektów dedykowane dla gier (K_W05)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: potrafi budować wirtualne modele 3D na bazie blueprint’ów
U2: posiada rozszerzone umiejętności pracy grupowej, potrafi efektywnie pracować w grupie i efektywnie wykorzystywać niezbędne narzędzia, wykorzystuje czas swój i współpracowników, potrafi rozwiązać proste problemy (K_U07)
U3: potrafi efektywnie wymieniać informacje związane z grami komputerowymi, obiektami i animacją, używając języka ojczystego a także angielskiego, umie korzystać z wiedzy zapisanej w języku ojczystym i języku angielskim, potrafi przygotować dokumentację, prezentację oraz omówić projekt w języku angielskim (K_U02)
U4: potrafi tworzyć tekstury, oświetlenie, modyfikować modele 3D w trakcie procesu projektowego, tworzyć sceny, potrafi ocenić nowe technologie, nowe narzędzia programistyczne, diagnostyczne, potrafi dokonać ich wyboru do realizacji zadanych problemów (K_U01, K_U04)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: student działa i myśli w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozwiązując problemy występujące w środowisku 3D (K_K06)
K2: potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków, w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów (K_K04)
K3: potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo-badawczym lub programistyczno-wdrożeniowym, wchodzących w program studiów lub realizowanych poza studiami (K_K04)
Metody dydaktyczne
pokaz i omawianie przykładowych projektów
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
brak
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie z oceną.
Warunkiem zaliczenia jest
- obecność na zajęciach (U2 i U3);
- wykonanie prac zaliczeniowych, przygotowanie paczki obiektów 3D potrzebnych do dalszej pracy w środowisku 3D (W1, W2, W3, U1, U4);
- stworzenie modeli 3D z wykorzystaniem przyswajanych w czasie zajęć umiejętności, znajomość różnych sposobów modelowania (W1-W3, U1-U4).
Literatura
- Piotr Chlipalski, Blender. Architektura projektowanie, Helion, 2018
- Ben Simonds, Blender. Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu, Helion, 2014
- Mike Geig, Unity. Przewodnik projektanta gier, Helion, 2015
- Alan Thorn, Praktyczne Tworzenie Gier Unity i Blender, Helion, 2015
- K. Bilczyński, W. Pazdur. Modelowanie w programie Maya. Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2011
- Todd Palamar, Mastering Autodesk Maya 2016: Autodesk Official Press, 2016
- Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Praca zbiorowa, tłum. z ang. Jan Zabrodzi, WNT, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: