Konwersatorium popularyzacji fizyki 0800-POPFIZ
1. Uwarunkowania społeczne i ekonomiczne postępu naukowego
2. Atrybuty przekazu naukowego, popularnego, dydaktycznego
3. Neo-realizm w przekazie dydaktycznym i popularnonaukowym
4. Case study 1: Grawitacja - od Kopernika do Einsteina
5. Case study 2: Spektroskopia - metoda badawcza współczesnej nauki
6. Dziennikarstwo popularnonaukowe (konstrukcja komunikatu i notatki prasowej, artykułu popularno-naukowego, przygotowanie wywiadu oraz relacji z wydarzenia, scenariusz programu lub serialu telewizyjnego)
7. Prowadzenie kanału na YouTubie, bloga itp.
6. Metody popularyzacji nauk ścisłych (wystawy i wykłady popularno-naukowe, artykuły prasowe, portale internetowe, festiwale nauki, centra edukacji i interaktywne muzea, multimedia i animacje komputerowe)
7. Jak bronić się przed pseudonauką?
8. Gdzie pracują fizycy i co robią?
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- obserwacji
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin polegający na przedstawieniu
popularno-naukowego eseju lub krótkiego filmu (klipu) i
zaprezentowaniu i omówieniu prostego doświadczenia
Literatura
1. G. Karwasz, J. Kruk, Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki,
Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2012, ISBN 978-83-231-2957-8, str. 202
2. G. P. Karwasz, Między neorealizmem a hyper-konstryktywizmem – strategie dydaktyczne dla XXI wieku, Problemy Wczesnej Edukacji, 3(15) 2011 „Awangarda w szkolnej i pozaszkolnej edukacji”, 8-30
3. G. Karwasz,"Fiat Lux!" - czyli zabawy ze światłem, Postępy Fizyki, 4/2010, 2010, 154 – 158
4. G. Karwasz, Fala z grawitacyjnej odchłani, Urania, no.1. 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: