Konwersatorium popularyzacji astronomii 0800-POPASTRO
1. Uwarunkowania społeczne i ekonomiczne postępu naukowego;
2. współczesne formy społecznej komunikacji nauki:
- werbalna: wykład, prezentacja,
- pisemna: artykuł, komunikat prasowy,
- multimedialna: portal internetowy, podcast, blog;
- wizualna: wystawa, plakat etc.
- interaktywna: eksponat interaktywny, pokaz nieba przez lunetę;
- filmowa: seriale telewizyjne i filmy naukowe, kanały naukowe na YT.
3. Elementy artykułu popularnonaukowego: tytuł, nad/podtytuł, lid, śródtytuły, śródteksty, ramki, przypisy, rysunki, fotografie, tekst w formie rozprawki;
4. Konstrukcja komunikatu naukowego (press release): obraz (zdjęcie, infografika) otwierający, opisowy tytuł, lid, komunikatywny tekst, linki wewnątrztekstowe, ilustracja końcowa, linki do szerszych/oryginalnych informacji i artykułów.
5. Program telewizyjny/film: sposoby narracji i elementy scenariusza: teaser, studio, rozmowy, "setki", animacje, "off-y", etc.
6. Popularyzaja przed kamerą: ubiór, makijaż, zachowanie, konstrukcja zdań, etc.
7. Pokazy nieba: mapka obrotowa i aplikacje internetowe, spektakularne zjawiska na niebie, wykorzystanie prostej lunety/teleskopu. Pokazy Słońca: projekcja okularowa, teleskop słoneczny, filtry;
9. Planetarium, obserwatorium astronomiczne, centrum nauki jako narzędzie popularyzacji nauki;
10. Źródła finansowania i sposoby zdobywania środków na popularyzację nauki, autopromocja;
11. Organizacje społeczne zajmujące się popularyzacją astronomii (nauki);
12. Edukacja astronomiczna w szkole, obserwatoria szkolne;
13. Pseudonauka w naukach przyrodniczych, medycznych i społecznych. Metody jej rozpoznania, rodzaje reagowania, stopień zagrożenia społecznego.
14. Pseudonaukowe ruchy społeczne: płaskoziemcy, antyszczepionkowcy, foliarze, NASA-sceptycy, sekty religijne, kreacjonizm;
15. Elementy antysemityzmu, rasizmu, seksizmu, naukosceptycyzmu, fundamentalizmu religijnego i innych patologii i nietolerancji w komentarzach na internetowych portalach i kanałach popularnonaukowych.
16. Dziedzictwo nauki (np. Kopernik, Arecibo, lokalnie Wilno) i historia astronomii.
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia ze względów na sytuację pandemiczną przeprowadzono w 100% zdalnie poprzez platformę BigBlueButton. Zajęcia były w pełni konwersacyjne - studenci mieli włączone kamery. Dzięki ich kreatywności udało się omówić absolutną większość zagadnień przewidzianych w programie zajęć, oprócz zajęć praktycznych z teleskopem amatorskim jako narzędziu do pokazów nieba. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia ze względów na sytuację pandemiczną przeprowadzono w 100% zdalnie poprzez platformę BigBlueButton. Zajęcia były w pełni konwersacyjne - studenci mieli włączone kamery. Dzięki ich kreatywności udało się omówić absolutną większość zagadnień przewidzianych w programie zajęć, oprócz zajęć praktycznych z teleskopem amatorskim jako narzędziu do pokazów nieba. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia ze względów na sytuację pandemiczną przeprowadzono w 100% zdalnie poprzez platformę BigBlueButton. Zajęcia były w pełni konwersacyjne - studenci mieli włączone kamery. Dzięki ich kreatywności udało się omówić absolutną większość zagadnień przewidzianych w programie zajęć, oprócz zajęć praktycznych z teleskopem amatorskim jako narzędziu do pokazów nieba. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ekspercka ocena stopnia zaangażowania, kreatywności i umiejętności przekazu wiedzy w ramach:
1. dyskusji na zajęciach;
2. próby napisania artykułu popularnonaukowego, naukowego komunikatu prasowego, scenariusza filmowego, lub nagrania etiudy filmowej lub standup-u na temat astronomii.
Literatura
1. Urania, Postępy Astronomii, Urania - Postępy Astronomii 1919-2021
2. www.urania.edu.pl
3. Astronarium - youtube
4. Nauka to lubię - youtube
5. Astrofaza - youtube
Przykłady podręczników i książek popularnonaukowych Wydawnictwa Naukowego PWN, Copernicus Center Press i Prószyński i ska.
Omawianych przykładów książek i wykładów pseudonaukowych z zakresu "medycyny", "kosmologii", "fizyki", ze względów oczywistych nie będziemy w tym miejscu promować.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: