Podstawy elektroniki 0800-POEL
Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej wykorzystania podstawowych praw elektryczności i magnetyzmu do
analizy i modelowania prostych obwodów elektrycznych prądu stałego i zmiennego.
Zagadnienia dotyczące układów analogowych: wiadomości z zakresu zasad działania wzmacniaczy elektronicznych, generatorów,
budowy i działania scalonych układów analogowych oraz ich zastosowania, stabilizatory i zasilacze, przetworniki A/C i C/A.
Przedstawiane są również podstawowe wiadomości dotyczące budowy, działania i zastosowania elementów i układów cyfrowych.
Omawiane są następujące zagadnienia:
1) Podstawowe pojęcia elektroniki.
2) Prawa opisujące obwody elektryczne – prawo Ohma, prawa Kirchhoffa.
3) Podstawy analizy fourierowskiej sygnałów elektrycznych.
4) Podstawowe urządzenia pomiarowe i diagnostyczne (w tym oscyloskopy analogowe i cyfrowe).
5) Układy wykorzystujące elementy bierne: R L oraz C, w obwodach prądu stałego i sinusoidalnego.
6) Elementy teorii istotne dla zrozumienia działania elementów półprzewodnikowych.
7) Elementy półprzewodnikowe: złącze p-n, diody półprzewodnikowe i tranzystory. Charakterystyki prądowo-napięciowe, rodziny
charakterystyk, prosta pracy i punkt pracy tranzystora.
8) Wzmacniacze tranzystorowe: wzmacniacz w układzie ze wspólnym emiterem (WE), kolektorem (WK) i bazą (WB), klasy wzmacniaczy
tranzystorowych, wzmacniacze mocy, wzmacniacze rezonansowe z filtrami LC, wzmacniacz różnicowy (tranzystorowy).
9) Obwody nieliniowe - powielanie i mieszanie częstotliwości, modulacja i detekcja.
10) Wzmacniacze operacyjne i ich zastosowania - model idealny, wzmacniacz odwracający, nieodwracający, wtórnik napięciowy,
przetwornik prąd-napięcie, wzmacniacz sumujący i odejmujący, różniczkujący i całkujący, logarytmujący i wykładniczy, filtry aktywne.
Komparatory.
11) Generatory drgań sinusoidalnych – warunek generacji. Generatory LC, kwarcowe, generatory RC.
12) Generatory przebiegów niesinusoidalnych – generator samodławny, bootstrap, generator funkcyjny.
13) Układy przerzutnikowe – przerzutniki bistabilne, monostabilne i astabilne, z tranzystorami nasyconymi i ze sprzężeniem emiterowym.
14) Układy zasilające (liniowe i impulsowe) - transformatory, układy prostujące, stabilizatory napięcia , zasilacze regulowane.
15) Układy cyfrowe – elementy opisu teoretycznego, funkcje i bramki logiczne,
przerzutniki, liczniki, zasady przetwarzania analogowo-cyfrowego,
przetworniki cyfrowo-analogowe (DAC) i analogowo-cyfrowe (ADC).
16) Szumy i zakłócenia w układach elektronicznych, kompatybilność elektromagnetyczna – źródła i rodzaje szumów, zakłócenia i
sposoby ich eliminacji, kompatybilność elektromagnetyczna.
Wpływ pól elektromagnetycznych.
17) Wybrane czujniki wielkości fizycznych – budowa i działanie, przykładowe
układy pomiarowe.
Zajęcia laboratoryjne polegają na wykonaniu określonej liczby ćwiczeń praktycznych na specjalnie przygotowanych stanowiskach doświadczalnych wyposażonych w układy elektroniczne i sprzęt diagnostyczno-pomiarowy. Przygotowanie do zajęć polega na
samodzielnym zapoznaniu się z instrukcją do ćwiczenia i ewentualnym uzupełnieniu wiedzy w oparciu o materiał z wykładu i literaturę.
Badaniu i pomiarom według zaleceń instrukcji poddawane są (gotowe lub montowane przez uczestniczących w zajęciach) obwody i układy
ilustrujące najbardziej podstawowe zagadnienia elektroniki (m. in. filtrowanie, wzmacnianie i generacja sygnałów, stabilizacja i zasilanie,
proste układy nieliniowe, analiza harmoniczna sygnałów). Praca w pracowni jest samodzielna - każde ćwiczenie wykonywane jest przez
jedną osobę - pod opieką prowadzących zajęcia. Następnie, w domu, uczestnicy przygotowują sprawozdania obejmujące opis
obserwacji, opracowane dane pomiarowe z uwzględnieniem niepewności oraz wnioski na temat ich zgodności z oczekiwaniami.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład - egzamin pisemny: W1, W2, W4, W8, U1, K1
Laboratorium: W1 - W9, U1 - U6, K1 - K4
Kryteria oceniania:
Wykład:
Zaliczenie na ocenę na podstawie wyniku egzaminu pisemnego
(ocena - % poprawnych odpowiedzi)
ndst - poniżej 50%
dst - 50%
dst plus - 60%
db - 70%
db plus - 80%
bdb - 90%
Laboratorium:
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych wymaga zapoznania się z niezbędną wiedzą z zakresu elektroniki i opanowanie jej w stopniu umożliwiającym poprawne wykonanie ćwiczeń i opracowanie ich wyników. Dostateczne przygotowanie do wykonania ćwiczenia
kontrolowane jest przez prowadzącego w trakcie zajęć. Stwierdzenie niewystarczającego opanowania niezbędnych zagadnień skutkuje decyzją prowadzącego o niedopuszczeniu uczestnika zajęć do wykonywania ćwiczenia.
Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń składane są w terminie kolejnych zajęć. Brak sprawozdania powoduje niedopuszczenie uczestnika
do wykonywania kolejnego ćwiczenia (z wyjątkiem braku spowodowanego nieobecnością na zajęciach). Informacja o wyniku przeglądu sprawozdania podawana jest na kolejnych zajęciach. Zaliczone sprawozdania oceniane są w skali: 5, 4.5, 4.0, 3.5, 3.0; niezaliczone zwracane są autorom do poprawy ze wskazaniem elementów wymagających korekty. Poprawione sprawozdania składane są najpóźniej na drugich kolejnych zajęciach po skierowaniu do poprawy. Ocena poprawionego sprawozdania w skali: 4.0, 3.5, 3.0, 2 ustalana jest w terminie drugich kolejnych zajęć od złożenia. Niezaliczenie sprawozdania (ocena 2) powoduje konieczność wykonania jednego ćwiczenia ponownie (tego samego, lub innego wyznaczonego przez prowadzących zajęcia).
Warunkiem zaliczenia zajęć Podstawy Elektroniki - Laboratorium jest terminowe wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń, uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań oraz nieposiadanie nieusprawiedliwionych nieobecności. Ocena końcowa ustalana jest jako średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykonanych ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. P. Horowitz, W. Hill "Sztuka elektroniki"
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2018
2. U. Tietze, C. Schenk "Układy półprzewodnikowe"
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2009
3. T. Stacewicz, A. Kotlicki "Elektronika w laboratorium naukowym"
Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1994
4. A. Filipkowski "Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe"
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2006
Literatura uzupełniająca:
1. E. Majda, A. Dobrowolski, Z. Jachna, M. Wierzbowski "Elektronika"
Wydawnictwo BTC 2014
2. J. Watson "Elektronika"
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2002
3. R. Śledziewski "Elektronika dla fizyków"
Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1984
4. J. Kalisz "Podstawy elektroniki cyfrowej"
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2015
5. M. Rusek, J. Pasierbiński "Elementy i układy elektroniczne
w pytaniach i odpowiedziach"
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2020
6. J. Rydzewski "Pomiary oscyloskopowe"
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2007
7. A.Charoy "Kompatybilność elektromagnetyczna t. I - IV"
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2000
8. Ch. Platt "Elektronika - Od praktyki do teorii"
Wydawnictwo Helion 2016
Ch. Platt "Elektronika. Od praktyki do teorii. Kolejne eksperymenty"
Wydawnictwo Helion 2014
9. H. Kybett, E. Boysen "Elektronika dla każdego - Przewodnik"
Wydawnictwo Helion 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: