Dydaktyka kognitywistyczna 0800-DYKOGNI
Przedmiot uczy nowoczesnych metodologii dydaktycznych, opartych na interakcji ze studentem, wykorzystujących najnowsze odkrycia w dziedzinach nauk przyrodniczych, proste doświadczenia do wykonania w klasie, oraz zasoby internetowe.
Studenci poznają całą różnorodność metod dydaktycznych, w ich praktycznym wydaniu (zob. metody wskazane w sylabusie)
1. Triada nauk o kształceniu: pedagogika, psychologia, dydaktyka - rozwój historyczny i najważniejsze koncepcje
2. Matematyka - królowa nauk. Między zapotrzebowaniem społecznym a heurystyczną potrzebą piękna.
3. Cztery i pół stany skupienia - ścieżki interdyscyplinarne między przyrodą, fizyka, inżynierią materiałową.
4. "Pstryczek - elektryczek" - historia odkryć w zakresie elektryczności; nowoczesne technologie "produkcji" energii elektrycznej
5. "Cóż piękniejszego nad niebo" (Kopernik): astronomia jako sposób zainteresowania naukami obserwacyjnymi/ ścisłymi/ przyrodniczymi
6. Ziemia dla człowieka - elementy kosmologii, geologii, biologii, które czynią naszą planetę "gościnną" dla życia
7. Elementy aksjologii w pedagogice
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- stolików eksperckich
- doświadczeń
- WebQuest
- laboratoryjna
- oxfordzka
- okrągłego stołu
- seminaryjna
- studium przypadku
- biograficzna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. W formie "in-presence" - test wyboru plus dyskusja wyników.
W formie remote teaching - test on-line wyboru
50-60% - ocena: 3 (dst)
60-70% - ocena: 3+ (dst+)
70-80% - ocena: 4 (db)
80-90% - ocena: 4+ (db+)
90-100% - ocena: 5 (bdb)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. P. Crispiani, B. Siemieniecki, G. Karwasz Dydaktyka kognitywistyczna, opracowanie wewnętrzne UMK
2. Dydaktyka i pedagogika kognitywistyczna, praca zbiorowa pod red. D. Siemienieckiej i G. Karwasza, Wyd. Nauk. UMK, 2023
Literetura uzupełniająca (np. dla studentów zagranicznych)
3. R. Toplis, Learining to Teach Science in Secondary School, Routledge, 2015, https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315731285/learning-teach-science-secondary-school-rob-toplis
Literatura fakultatywna (według zainteresowań studentów)
4. Artykuły G. Karwasza i współpracowników w "Polonistyce", "Geografii w Szkole", "Chemii w Szkole", "Fizyce w Szkole", "Uranii - Postępy Astronomii" (dowolnie wybrane przez studenta, minimum 3)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: