Dydaktyka fizyki 0800-DYDFIZ
1. Dydaktyka jako nauka – przedmiot, metodologia, cele. Dydaktyka ogólna, dydaktyki szczegółowe, pedagogika, psychologia rozwojowa.
2. Rozwój historyczny podstawowych koncepcji dydaktycznych. Uwarunkowania społeczne systemów nauczania.
3. Cele ogólnospołeczne systemów oświatowych, uwarunkowania ekonomiczne; system oceny systemów w OECD.
4. Organizacja systemu oświatowego w Polsce i innych krajach UE. System kształcenia nauczycieli oraz wspomagania pracy szkoły.
5. Metody dydaktyczne podające i aktywizujące; koncepcje konstruktywizmu
6. Środki dydaktyczne, w tym multimedialne, ich klasyfikacja, ocena i dobór.
7. Dobór właściwej formy nauczania a realizacja szczegółowych celów przedmiotowych
8. Organizacja procesu nauczania-uczenia się, aktywizacja ucznia (nauczanie pozaszkolne), praca badawcza uczniów, projekty uczniowskie, konkursy i olimpiady – metodologie przygotowania;
9. Klasyfikacja lekcji, przykłady struktur różnych typów lekcji, przygotowanie nauczyciela, plany, scenariusze lekcji i konspekty, dokumentowanie przebiegu lekcji, ewaluacja i refleksja nauczyciela.
10. Rola kompetencji merytorycznych, pedagogicznych oraz osobowości nauczyciela fizyki w procesie dydaktyczno - wychowawczym. Rozwój zawodowy nauczyciela.
11. Analiza dydaktyczna obowiązujących standardów nauczania z zakresu gimnazjum. Przegląd typologii podręczników.
12. Metody oraz kryteria i normy oceny wyników nauczania. Ocena wewnętrzna, zewnętrzna, pomiar kształtujący i sprawdzający, konstrukcja narzędzi pomiarowych. System egzaminów i rankingi.
13. Przykłady szczegółowych problematyk dydaktycznych w zakresie nauk humanistycznych.
14. Przykłady szczegółowych problematyk dydaktycznych w przedmiotach przyrodniczych.
15. Miejsce nauki w kształtowaniu świadomości i zachowań społecznych w świecie współczesnym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- WebQuest
- laboratoryjna
- studium przypadku
- seminaryjna
- panelowa
- obserwacji
- doświadczeń
- stolików eksperckich
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: Aktywność na zajęciach.
Dyskusja i prezentacja końcowa
Ćwiczenia: aktywność na zajęciach (umiejętność rozwiązywania zadań z fziyki na poziomie szkolnym), sprawdziany między-semestralne
Praktyki zawodowe
Wskazana obserwacja lekcji interaktywnych prowadzonych dla szkół na terenie UMK
Wskazane uczestnictwo w lekcjach w szkołach
Literatura
Monk M., Dillon J., Learning to teach physics, The Falmers Press, London, Washington, D.C., 1995
Lewis J.I., Nauczanie fizyki, PWN, Warszawa, 1982
Hopmann S.,Riquarts K., Didaktik and/or Curriculum, IPN Kiel, 1995
Sawicki M., Zasady i metody nauczania fizyki, kurs podst., PZWS, Warszawa, 1973
Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976
Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981
Kruszewski K., Zmiana i wiadomość - perspektywa dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa, 1987
Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992
Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974
Wróblewski A.,Zakrzewski J., Wstęp do fizyki, PWN,Warszawa, 1976
Cooper L.N., Istota i struktura fizyki, PWN, Warszawa, 1975
Bolton W., Zarys fizyki (dla nauczycieli), PWN, Warszawa, 1982
Resnick R., Halliday D., Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych, PWN, Warszawa, 1984
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: